Kritik: Havne løser opgaver, selvom de ikke må

De danske havne får kritik, fordi de løser opgaver, som de ikke må løse. Selv vil de gerne have færre restriktioner.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En række brancheaktører kritiserer skarpt en ulovlig praksis i flere havne. Eksempelvis har Guldborgsund Havne en prisliste, der indbefatter ting, som de ikke må udføre ifølge havneloven, fordi man skal overlade opgaverne til private aktører.

Det skriver netmagasinet Søfart.

Søfart har været i kontakt med ledelsen af havnen, som ikke ønsker at udtale sig om sagen.

Mens Vejle Havn ulovligt sendte slæbebåden 'Jeppe Jensen II' til Horsens Havn for at løse opgaver i december, hvorefter transportminister Ole Birk Olesen (LA) fastslog:

- Efter det oplyste har Vejle Havn ikke annonceret aktiviteten og har ikke en 'Grandfather Right' til at udøve slæbebådsvirksomhed, hvilket indebærer, at det ikke er i overensstemmelse med havneloven, når Vejle Havn løser opgaver i en anden havn med deres slæbebåd.

Ingen sanktioner

Jakob Svane er sekretariatsansvarlig for danske havnevirksomheder (under Dansk Industri, red.), og han er lige så kras i sin kritik.

- Desværre er det praksis i mange havne. En selvstyrehavn må ikke udføre bugsering eller være havneoperatør. Det er i strid med havneloven, siger han.

Jakob Svane tilføjer, at de offentlige havne benytter en række bygninger til forretningsrelaterede aktiviteter, og her er loven meget uklar, ligesom der ikke er mulighed for sanktioner, når loven overtrædes.

- Det er vigtigt at få defineret, hvilken typer af havnevirksomhed, havnene må udføre. Og det bør være mindst muligt, så de private virksomheder kan investere og blomstre.

Danmarks Rederiforening er ligeledes ude med kritik. Transportpolitisk chef i Rederiforeningen, Peter Olsen, siger:

- Hvis vi skal have en toptunet samfundsøkonomi, så nytter det ikke, at den offentlige sektor underminerer vores erhvervsliv ved at bevæge sig ind på det private marked.

Danske havne uenige

Adm. direktør i Danske Havne, Bjørn Christiansen, hælder derimod til, at de offentlige aktører skal have lov til at påtage sig flere opgaver.

- Ja, det vil jeg faktisk tro, siger han til Søfart og tilføjer:

- Jeg tror det vil være hensigtsmæssigt at slippe havnene mere fri. Hvor meget og hvordan, det har jeg ikke helt gjort op endnu. Det er en balance, det er jeg helt på det rene med. Men hvis du trækker paralleller til f.eks. lufthavne, der ejes af kommuner, er de relativt frie i deres erhvervsudøvelse, påpeger han over for Søfart.

Læs mere her:  http://www.soefart.dk/article/view/394514/havne_overtraeder_havneloven_uden_konsekvenser


Nyhedsoverblik