Utryg over kræftbehandling efter Sundhedsplatformen

Anne Bülow Clausen er kræftsyg og utryg over den behandling, hun får, efter Sundhedsplatformen er blevet indført i Region Sjælland

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sidste år fik 64-årige Anne Bülow Clausen fra Nykøbing Sjælland konstateret tarmkræft, men på det år, der er gået, oplever hun, at meget har forandret sig i sundhedsvæsnet. 

For efter Region Sjælland har indført det nye it-system Sundhedsplatformen, oplever Anne Bülow Clausen, at hun ikke længere kan få en ny tid med sig til kemobehandling, når hun forlader sygehuset, som hun ellers hidtil har kunnet.

quote Som patient vil man jo gerne have, at ens forløb kører, som det skal. Derfor gør det mig nervøs, når jeg ikke modtager tid til min næste behandling

Anne Bülow Clausen, kræftpatient

Hvis Anne Bülow Clausen ikke får regelmæssig kemobehandling kan det betyde, at kræften spreder sig, og det kan gøre hendes liv endnu kortere.

- Jeg er indstillet på at dø, men jeg har jo ikke lyst til at dø før tid. Som patient vil man jo gerne have, at ens forløb kører, som det skal. Derfor gør det mig nervøs, når jeg ikke kan modtager tid til min næste behandling, siger Anne Bülow Clausen.

Sygeplejersken ville ikke bestille tid

Det skete d. 16. marts, da hun var til kemobehandling, hvor det er umuligt at finde en ny tid til hende. Først 9. april var der en ny tid, men den ville sygeplejersken ikke booke til Anne Bülow Clausen, fordi hun fagligt ikke kunne stå inde for, at der ville gå så lang tid, før Anne igen kom til behandling. 

Det billede, Anne Bülow Clausen beskriver, kan ledende overlæge Mads Nordahl Svendsen på onkologisk og palliative enheder på Sjællands Universitetshospital godt genkende.

- Jeg kan sagtens genkende, at patienterne kan mærke, at vi har implementeret det nye it-system Sundhedsplatformen. Blandt andet fordi vi er nødt til at bruge længere tid til hver patient på grund af it-systemet, har vi færre tider. Og som det er lige nu, hvor vi ydermere er ramt af sygdom blandt personalet og desuden af påskedagene, får patienterne ikke en ny tid med sig, når de forlader sygehuset, siger han til TV ØST.

Mads Nordahl Svendsen er overlæge for netop det afsnit, hvor Anne Bülow Clausen modtager behandling.

Personalet arbejder hårdt 

Han kan godt forstå, at Anne Bülow Clausen er bekymret.

- Jeg kan sagtens forstå hendes bekymring. Og jeg siger ikke, at vi ikke er i en svær situation. Mit personale er også frustrerede over situationen. Det er ganske enkelt træls, siger overlægen og tilføjer:

- Personalet arbejder hårdt med at få alle patienter behandlet og indtil nu har der ikke været nogen patienter, der ikke har fået den behandling, de skal have, siger Mads Nordahl Svendsen.

Hvad med dem, der ikke råber op

Overlægen mener dog ikke, Anne Bülow Clausen og andre patienter skal være bange for at dø før tid.

- Nej det synes jeg ikke, man skal være bekymret for. Vi har rakt hånden frem til de venner, vi kender, og det betyder, at vi får hjælp af Rigshospitalet og Vejle Sygehus, hvor vi sender patienter hen, siger han.

Anne Bülow Clausen er en af de patienter, der skal behandles et andet sted. Hendes næste scanning foregår på Ringsted Sygehus fremfor Roskilde. 

- Jeg må køre lidt længere, men jeg får min scanning, så det går. Men det handler ikke kun om mig. Nogle overlever jo kræft, og for dem er behandlingen livsvigtig. Men ikke alle er modige nok til at råbe op. Det bekymrer mig, siger hun.

Anne Bülow Clausen har siden marts 2017 fået behandlinger på den samme afdeling på Sjællands Universitetshospital i Roskilde. Hun kan tydeligt mærke at afdelingen har ændret sig, siden Sundhedsplatformen blev indført. 

- Jeg fornemmer, hvordan personalet har fået det dårligere og dårligere over de seneste måneder. Det er lige før, de sidder og river sig i håret. De vil så gerne patienterne, men de kan ikke fagligt leve op til det, de gerne vil. 

Anerkender at der er problemer
Tina Boel (SF) er formand for den politiske styregruppe for Sundhedsplatformen, der skal holde øje med at implementeringen af systemet går som det skal. Hun er ikke overrasket over at både patienter og personale er frustrerede.

- Nej, det er jeg faktisk ikke. I SF foreslog vi jo faktisk at man udskød implementeringen indtil man har et system, der fungerer bedre. Men når nu det er som det er, må vi forsøge at hjælpe personalet så godt, vi kan. Det er derfor, vi følger implementeringen og holder møder med de ansatte, så de kan fortælle os præcis, hvor udfordringerne er, siger Tina Boel til TV Øst. 

Regionsrådsformand Heino Knudsen siger i dag til TV Øst, at han anerkender, at der stadig er store udfordringer visse steder i systemet. 

- Jeg anerkender, at vi lige nu er i en svær periode. Det er 4 måneder siden, vi indførte Sundhedsplatformen, og personalet er ved at være godt trætte af de udfordringer, der er. Derfor er det især nu, frustrationerne for alvor viser sig. 
Vi arbejder benhårdt på at få det gjort bedre, så personalet ikke skal bruge mere tid på computeren end på patienten.

Heino Knudsen påpeger, at systemet nu er oppe at køre på alle sygehusene i regionen, så nu kan energien bruges på at tilrette systemet og understøtte personalet. De knokler med at gøre det her endnu bedre og vi handler så hurtigt vi kan. Der er ting, der skal tilrettes, og der er ting, der er udfordrende, og det har vi vores allerstørste fokus på, siger Heino Knudsen til TV Øst.

 

Koncerndirektør
Læs også
Direktør erkender fejl i Sundhedsplatformen: Det er besværligt og langsomt
Koncerndirektør
Læs også
Direktør erkender fejl i Sundhedsplatformen: Det er besværligt og langsomt

 


Nyhedsoverblik