Kommuner bruger ikke penge til inklusion i skolen

Tre af fire kommuner bruger penge til inklusion i skolen, men 22 kommuner bruger penge til andet, viser tjek.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Nogle kommuner bruger penge til andet end skolen, selv om pengene egentlig er øremærket inklusion, når et barn med autisme, adhd eller en tredje diagnose flyttes fra et specialtilbud til en folkeskoleklasse.

Det fremgår af en undersøgelse fra Kommunernes Landsforening (KL) fra efteråret. Den viser, at 22 af 98 kommuner slet ikke eller kun delvis brugte de øremærkede penge på inklusion. Det skriver Avisen.dk.

74 kommuner oplyser, at penge til inklusion bliver i skolen. Fire kommuner bruger beløbet på andet, mens 18 kommuner kun bruger noget af beløbet i skolen. To kommuner har ikke svaret.

KL mener ikke, at kommunerne sparer på inklusion. 

170315_cng_3_psyk_aflevering_fra_cng3.sub_.01.jpg
Læs også
Inklusion mislykkedes: Nu bliver 8-årige Nicklas indlagt på børnepsykiatrisk afdeling
170315_cng_3_psyk_aflevering_fra_cng3.sub_.01.jpg
Læs også
Inklusion mislykkedes: Nu bliver 8-årige Nicklas indlagt på børnepsykiatrisk afdeling

- Det betrygger mig i, at kommunerne arbejder seriøst for at styrke de almene børnefællesskaber og jo netop sørger for, at de midler, der er frigivet ved at arbejde med inklusion, bliver på området, skriver kontorchef Peter Pannula Toft, KL's kontor for Børn og Folkeskole, til Avisen.dk.

- God inklusionsindsats handler ikke kun om penge

Danmarks Lærerforening er uenig.

- Det er jo vildt forkasteligt, at 22 kommuner bruger pengene forkert, siger næstformand Dorte Lange.

- Og selv i de 74 kommuner, der svarer, at de bruger inklusionspengene på skoleområdet, tvivler jeg på, at pengene er kommet eleverne med særlige behov til gavn. 

Skole
Læs også
Lærere i nødråb: Vi bakser med inklusion på egen hånd
Skole
Læs også
Lærere i nødråb: Vi bakser med inklusion på egen hånd

Peter Pannula Toft har ikke svaret Avisen.dk, hvad KL vil gøre ved, at ikke alle kommuner bruger penge til inklusion på skolen. Han skriver:

- En god inklusionsindsats handler ikke kun om penge, men også om den rigtige strategi, kompetent ledelse, kompetenceudvikling og et godt samarbejde lokalt mellem de relevante aktører.

- KL har netop overtaget formandskabet for det arbejde, der skal følge op på anbefalingerne fra regeringens inklusionseftersyn, og i den sammenhæng vil vi være i dialog med kommunerne om status og behovet for yderligere indsatser.

KL kan ikke oplyse, hvilke kommuner der har svaret, at de ikke bruger inklusionspengene på skoleområdet.


Nyhedsoverblik