I dag fylder Storebæltsbroen 20 år

Storebæltsbroen kan snart hejse flaget. På torsdag kan verdens tredjestørste hængebro nemlig fejre 20 års fødselsdag, og du kan komme med til festen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den 14. juni er det 20 år siden, at Storebæltsbroen åbnede.

Her kan Danmarks største hængebro nemlig fejre, at den i 20 år har forbundet danskerne i Øst- og Vestdanmark. I samme uge forventes det, at bilist nummer 200 million passerer broens betalingsanlæg.

I samarbejde med broens naboer Nyborg Kommune og Slagelse Kommune byder de fremmødte på gratis brokage og kaffe.

Kom til fødselsdagsfest til søs og til lands 

Dem der vil være med til fejringen har også muligheden for at deltage i jubilæumstur på Storebælt, som inkluderer en sejltur forbi Storebæltsbroen. 

Ny sporvogn
Læs også
Storebæltsbroen skal have nye sporvogne: De gamle bliver skåret ud i små bidder
Ny sporvogn
Læs også
Storebæltsbroen skal have nye sporvogne: De gamle bliver skåret ud i små bidder

På Nyborg Havn er der lørdag linet op til det helt store brag med Danehofgarde, der marcherer igennem byen og taler fra Mikkel Hemmingsen, adm. direktør for Sund & Bælt, Kenneth Muhs, Nyborg Kommunes borgmester, og Poul Jakobsen, direktør for Hotel Nyborg Strand. 

På Solens Plads i Korsør underholder Korsør Marineforeningskor fra scenen, og der vil blive afholdt taler af direktør fra Sund & Bælt og Slagelses borgmester.

Læs om jubilæumsturen her. Læs om programmet i Nyborg Kommune her. Læs om programmet i Slagelse Kommune her.

Her kan du få et overblik over Storebæltsbroens historie fra første spadestik i 1988 til i dag:

Storebæltsbroens historie: 

  • I midten af 1930’erne: Fremkom de første realistiske planer om en forbindelse over Storebælt efter indvielsen af Lillebæltsbroen.
     
  • 1939: Der var på Finansloven for 1939 afsat et beløb til udførelse af bundundersøgelser som det første skridt i brobyggeriet. Udbruddet af 2. Verdenskrig satte imidlertid en stopper for planerne.
     
  • 1978: Blev planerne om en bro skrottet.
     
  • 1982: Formanden for Landsforeningen mod Storebæltsbroen indledte sit felttog mod broplanerne.
     
  • 12 juni 1986: Politisk beslutning om en fast forbindelse over Storebælt.
     
  • 10. juni 1987: Anlægslov vedtages.
     
  • 1988: Første spadestik ved trafikminister H.P. Clausen.
     
  • 30. august 1990: Tunnelboring starter.
     
  • 12. april 1991: Flydekranen ”Svanen” sætter den første vestbro-sænkekasse.
     
  • 14. oktober 1991: De 2 tunnelrør oversvømmes.
     
  • 22. april 1993: Første sænkekasse til østbroen sættes på havbunden.
     
  • 11. juni 1994: Brand i en af boremaskinerne og tunnelen beskadiges.
     
  • 26. juni 1994: Entreprenøren afleverer vestbroen.
     
  • 7. april 1995: Tunnelboringen afsluttes.
  •  
  • 8. oktober 1995: Østbroens underbygning afleveres.
     
  • 1. august 1996: Tunnelen afleveres fra entreprenøren.
     
  • 1. juni 1997: Jernbaneforbindelse indvies af Dronning Margrete.
     
  • 14. juni 1998: Vejforbindelsen åbner.
     
  • 2006: Den gennemsnitlige biltrafik over Storebælt er mere end tre gange så højt som i færgernes tid.
     
  • 2017: Vejtrafikken på Storebæltsbroen udgjorde 12,8 mio. køretøjer.
     
  • Januar 2018: Blev det 15 pct. billigere at passere broen. Den reducerede pris bliver 193,80 kr. for en almindelig personbil.
     
  • 14. juni 2018: 20 år siden Storebæltsbroen åbnede.

 


Nyhedsoverblik