Køreinstruktør om fartgrænse i Magleby: Så meget betyder farten for bremselængden

00:39

Bent Grue arbejder som køreinstruktør på Kørelærernes Køretekniske Anlæg i Sorø, hvor han lærer unge at køre bil og om naturens kræfter.

- Hvis man dobler sin hastighed, så firdobler man sin bremselængde, siger kørelærer og køreinstruktør Bent Grue.

Fartgrænsen er sat op fra 50 til 60 kilometer i timen ved Magleby på Møn, og det er beboerne på vejstrækningen utilfredse med. Men ti kilometer i timen lyder umiddelbart ikke af meget, så hvilken betydning har den ekstra fart egentlig?

Det giver køreinstruktør Bent Grue fra Kørelærernes Køretekniske Anlæg i Sorø sit svar på her.

Først testede vi bremselængden ved en hastighed på 50 kilometer i timen, og derefter testede vi bremselængden ved 60 kilometer i timen.

- Hvis vi kører på en tør vej er forskellen i bremselængden på 50 og 60 kilometer i timen fem og en halv meter, og når vi kører på en glat vej, så er der cirka 20 meters forskel, siger Bent Grue og fortsætter: 

Læs også Borgere vrede over ny ordning i by: Fartgrænse hæves, så bilister kan sætte farten ned

- På en tør vej vil man ved 50 kilometer i timen have en bremselængde på 12,3 meter, og hvis man kører 60 kilometer i timen, vil man have en bremselængde på 17,5 meter. På en glat vej vil vi ved 50 kilometer i timen have en bremselængde på 50 meter, og ved 60 kilometer i timen på glat vej er vi ude i 70 meters bremselængde, siger Bent Grue til TV ØST.

Hvis man dobler sin hastighed, så firdobler man sin bremselængde.

- Der, hvor vi holdt stille ved 50 kilometer i timen, der ved jeg, at hvis jeg sætter hastigheden op til 60 kilometer i timen, vil jeg cirka ramme en fodgænger med 30 kilometer i timen, som jeg ville have kunnet nå at bremse for ved de 50 kilometer i timen - og det kan man altså blive slået ihjel af, fortæller Bent Grue.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App