Knokler i døgndrift: Unge iværksættere skaber økologisk tøjmærke

To unge handelsskoleelever på 18 og 19 år fra Nyråd har på bare tre måneder stablet deres helt eget t-shirt firma på benene.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der gik kun tre måneder, før den simple idé om et firma med miljøvenligt- og bæredygtigt tøj blev til virkelighed.

For i begyndelsen af juni er Magnus Hansen og Andreas Jensen fra Nyråd klar til at sælge deres allerførste 100% økologiske t-shirts af deres helt eget mærke, Asgaard.

En idé de kom på efter at have gennemtjekket samtlige tøjforretninger i indkøbscentret Fields i jagten på at finde noget miljøvenligt- og bæredygtigt tøj mod deres allergi, som de begge døjer med.

quote Når vi kommer hjem fra skole tager vi direkte hjem på kontoret, som er i mit hus, og når vi har udrettet alle de ting, vi skal på en hel dag

Magnus Hansen, iværksætter

- Vi tænker meget på miljøet, fordi tøjindustrien er en af de mest forurenende industrier i hele verden. Vi forsøger, at gøre hvad vi kan for at gøre det bedre, så vi ligesom kan hjælpe til, siger Andreas Jensen.

Skal hænge i lokal butik

450 t-shirts er der allerede forudbestilt på de unge iværksætteres hjemmeside, som du kan finde her.

Blandt andet har den lokale tøjbutik, Concrete, der ligger i gågaden i Vordingborg købt sig ind på markedet. En butik, som Magnus Hansen og Andreas Jensen selv har handlet i, siden de blev teenagere. 

 
  Foto: TV2 ØST
 
  Foto: TV2 ØST

- Det er en simpel t-shirt med et fedt design i, hvor de har lavet nogle fede detaljer i. Og så har de lavet en god viden omkring produktet og solgt den på den måde, siger butiksbestyrer Jesper Zappa Lyngsø, som i øvrigt kan afsløre, at t-shirten vil få en vinduesplads i forretningen, når han får den hjem.

"Asgaard kan blive stort"

Ifølge Johan Kryger, der er underdirektør i Danish Fashion Institute, er Magnus Hansen og Andreas Jensen blot to ud af mange unge nyopstartede iværksættere, som har bæredygtighed som det største fokusområde.

- Det er en fordel for dem, for en lille virksomhed har mulighed for at kunne ændre sin produktion ret hurtigt. Derfor er de små virksomheder længst fremme hvad angår bæredygtighed, siger han og fortæller, at han tror på, at en lille virksomhed som Asgaard vil nå langt, såfremt de har et produkt, forbrugeren er interesseret i.

- Vi køber ikke modetøj for at redde verden, men for at se godt ud, og det må vi acceptere. Så er det bare et plus, hvis det er bæredygtigt.

Derudover tror Johan Kryger, at Asgaard kan blive til noget stort, hvis drengene formår at kommunikere produktet ud til det rigtige segment.

- Hvis det lykkes, er der en god mulighed for, at det bliver stort i fremtiden, siger han. 

Skolebænken skyld i succesen

Siden 0. klasse har Magnus Hansen og Andreas Jensen været bedste venner. I dag driver de t-shirt firmaet sammen ved siden af deres handelsskole, hvor de går i 2.g.

Netop handelsskolen har motiveret drengene til at starte Asgaard op, da de her lærer om iværksætning og innovation, og de unge elevers idé har gjort stort indtryk på deres lærer.

- Jeg synes faktisk, at det er en sindssyg fed idé. Jeg tror også, at sådan en som mig, der er underviser, skal tro på de ideer, de får, siger Ib Rasmussen.

Bor sammen på drengeværelserne

Når de unge iværksættere på henholdsvis 19 og 18 år kommer hjem fra skole, arbejder de på det nyopstartede firma i døgndrift.

quote Drømmen er at få denne her ferrari, som vi har drømt om i mange år

Magnus Hansen, iværksætter

De er begge hjemmeboende, men har indlogeret sig på hinandens værelser, hvor de har indrettet Magnus Hansens værelse som kontor med plancher og post-its på væggene og Andreas Jensens værelse som soveværelse.

- Når vi kommer hjem fra skole tager vi direkte hjem på kontoret, som er i mit hus, og når vi har udrettet alle de ting, vi skal på en hel dag, så tager vi ud til Andreas ved 23-tiden, og så sover vi derude, siger Magnus Hansen. 

 
  Foto: TV2 ØST
Læs også
Næstved-iværksætter med stor succes i både ind- og udland
Læs også
Næstved-iværksætter med stor succes i både ind- og udland

Drengene har valgt at bo sammen dels for at arbejde så meget som muligt og dels for at få økonomien i firmaet til at hænge sammen. De har nemlig været nødt til at sælge ud elektronik og egendele på værelserne for at få råd til at starte firmaet op. Det har betydet, at de blandt andet har måttet sælge deres guitarer, et fjernsyn og en seng til fordel for Asgaard.

Udlever drengedrømmen

Iværksættergenet har de unge designere altid haft. Siden de var ni år har de solgt cykelvaske på gaden for 30 kroner og to for en 50’er i håb om en dag at få råd til en helt særlig bil.

- Drømmen er at få denne her ferrari, som vi har drømt om i mange år, siger Magnus Hansen.

Om Asgaard kan føre drengedrømmen om en ferrari til dørs er endnu usikkert. Men én ting er sikkert. Drengene er fyldt med gåpåmod og udsigten til at opnå succes med Asgaard er lovende.


Nyhedsoverblik