Kluges lange vej til anerkendt portrætmaler: - Jeg er ikke en bitter mand

En ny udstilling på Kongegaarden i Korsør viser, hvad byens berømte portrætmaler Thomas Kluge skulle igennem for at blive anerkendt som kunstner.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Som ung malede Thomas K. Larsen sin kæreste, han tegnede sig selv og malede sig selv igen og igen. Men han kom aldrig ind på Det Kongelige Danske Kunstakademi.

I dag er den unge maler bedre kendt som den anerkendte og til tider kontroversielle kunstner Thomas Kluge.

Siden gennembruddet i midten af 1990'erne har han både lavet portrætter af Dronningen og kongefamilien. Men det skulle vise sig at blive en lang kamp, før han kunne nå dertil.

For kunstkritikerne havde ikke meget tilovers for ham, da han var yngre.

quote Det er rart at mærke, at ens 'paranoia' ikke følger en hele livet

Thomas Kluge

- Tror du ikke, at du skal til at finde på noget andet, efter du har fået anden og tredje afslag fra akademiet, fortæller Thomas Kluge, om de kommentarer, han fik, efter de mislykkede forsøg på at blive optaget på kunstakademiet.

Udstiller 'de fem forbandede år'

Skønt den unge kunstnerhvalp Thomas Kluge mødte modstand, slap han ikke penslerne. Han malede videre i trods.

Nu viser han 30 af sine malerier frem fra den periode, som han selv kalder 'de fem forbandede år'. De er fra perioden 1989 til 1994, inden han for alvor brød igennem.

Malerierne kan ses på Kongegaarden i Korsør. Og der er en særlig grund til, at Thomas Kluge nu har lyst til at vise billederne frem.

- Fordi jeg er glad og egentlig også stolt over, at de der billeder faktisk førte til den her karriere. At jeg havde troen og viljen til at nå her til, siger Thomas Kluge.

Her er et af billederne fra udstilingen, der tager udgangspunkt i Thomas Kluges 'fem forbandede år'.
Her er et af billederne fra udstilingen, der tager udgangspunkt i Thomas Kluges 'fem forbandede år'. Foto: Søren Kiehn - TV ØST

Ikke bitter længere

I starten af 1990'erne ville Thomas Kluge gerne male som Rembrandt. Men det var ikke nemt at være ung kunstner med mårhårspenslerne, fordi kun få forstod ham.

Dengang havde han mange modstandere, men dem har han tilgivet i dag.

- Jeg er ikke en bitter mand. Jeg har talt med nogle af de mennesker siden, som jeg troede, jeg aldrig skulle komme til at tale med igen. Det er rart at mærke, at ens 'paranoia' ikke følger en hele livet, men at man også kan lægge tingene bag sig på et tidspunkt og sige "det var dét afsnit", siger han.

Brød igennem kunstverden i 1994

Forløsningen kom i foråret 1994, da maleriet "Mens vi venter" slap ind på en censureret udstilling på Charlottenborg.

Billedet forestiller en mand, der knæler, mens han rører ved en anden persons ankel. Det er gengivet på en mørk baggrund, hvor et lysskær indrammer de to personer.

Her ses maleriet "Mens vi venter", som førte til Thomas Kluges gennembrud i foråret 1994.
Her ses maleriet "Mens vi venter", som førte til Thomas Kluges gennembrud i foråret 1994. Foto: Søren Kiehn - TV ØST

Netop dét maleri satte for alvor skub i Thomas Kluges karriere.

- Det var ret vildt. Det var der, jeg fik det store gennembrud. Så kom galleriet, så kom jeg til Venedig, og så var jeg hjemme. Så lavede jeg 'Børsbilledet', så kom billedet af Dronningen og så kørte det bare derfra, siger han.

Udstillingen 'Mens vi venter' kan ses på Kongegaarden i Korsør, og den åbner lørdag den 6. januar og kører frem til den 25. februar.


Nyhedsoverblik