Kæmpe reklamebanner hænger på kirketårn

Et banner på Holsted Kirkes kirketårn skal få folk til at interessere sig for efterårets menighedsrådsvalg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Er det i orden at reklamere på et kirketårn? Det er i hvert fald, hvad Holsted Kirke i Næstved gør med et stort banner, som vækker masser af opsigt.

En af byens bedste placeringer bliver således brugt til gøre opmærksom på efterårets menighedsrådsvalg. En beslutning, som er truffet af Næstved Provsti.

- Menighedsrådsvalget er nok Danmarks mest oversete valg, og derfor må vi tage utraditionelle metoder i brug for at få folk op af stolene. På den her måde håber vi, at vi kan få gjort borgerne opmærksomme på valget og det fælles
opstillingsmøde den 13. september, siger provst Vagn Birk Jensen.

Han er godt klar over, at mange vil stille spørgsmålstegn ved, om man kan tillade sig at bruge kirken som reklamesøjle.

Kirke, måske!

- Kirken er ikke mursten, men levende stene. Klokkerne i tårnet gør opmærksom på gudstjenesten om søndagen, og nu kalder et banner til menighedsrådsvalg. Jeg ville synes, at det var værre, hvis selv folkekirken glemte det glemte valg. Hvorfor må kirken ikke provokere, spørger Vagn Birk Jensen.

Ud over en placering, der måske vil provokere nogle, så bærer banneret den tvetydige tekst “Kirke, måske!”

Ifølge Næstved Provsti indebærer menighedsrådsvalget nemlig på mange måder et måske. Kun hvis folkekirkens medlemmer vil engagere sig i kirkens fremtid, kan man sikre, at der også i fremtiden er en aktiv kirke i alle dele af provstiet.


Nyhedsoverblik