Jernbane udstyres med 200 kilometer luftledning: Skal give hurtigere tog

Arbejdet med at gøre den sydlige del af Lille Syd-banen klar til fremtiden går nu ind i en afgørende fase. Nu bliver der nemlig installeret strøm på strækningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Arbejdet med at elektrificere jernbanen mellem Køge og Næstved er nu gået ind i en afgørende face. Efter de seneste måneder at have opsat master på strækningen, så er turen nu kommet til at installere de strømførende ledninger.

Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

Helt konkret er det den øverste ledning, der føder anlægget med strøm, der nu gøres klar. Et arbejdshold kan klare mellem tre og fem kilometer på en vagt – og alt i alt skal der trækkes omkring 200 kilometer ledning.

- Vi monterer køreledningerne om aftenen og om natten for at genere togtrafikken så lidt som muligt, siger Anette Legart, der er projektchef i Banedanmark.

Arbejdet med køreledningerne ventes afsluttet i løbet af efteråret, og der ventes i 2019 at blive indført direkte tog mellem Næstved og København over Køge.

Når elektrificeringen er overstået, vil togene ikke bare komme til at forurene mindre - de vil også give de rejsende hurtigere transport. Rejsende fra Næstved til København vil således komme 11 minutter hurtigere frem, mens rejsende fra Haslev til København vil spare 22 minutter.


Nyhedsoverblik