Igennem intensive læringsforløb på fire uger skal elever i 7. og 8. klasse blive bedre til både dansk og matematik og på den måde rustes til at tage en ungdomsuddannelse.
Det er ambitionen i et nyt ungdomsskoleprojekt, hvor 12 ungdomsskoler landet over er med - også ungdomsskolen UngSlagelse.
- Vi kan ikke lave revolutioner på fire uger, men vi kan give dem nogle redskaber. Vi kan give dem en succesoplevelse og fortælle dem, at de godt kan, de er ikke dumme, de skal bare bruge mere tid og ikke give op, fortæller Hanne Mejlstrøm, der er souschef i ungdomsskolen.
Går virkelig fremad for nogen
17 elever fra 7. og 8. klasse fra forskellige skoler i Slagelse Kommune har meldt sig til det intensive læringsforløb og knoklet på ekstralange skoledage i et klasselokale i Kulturhuset i Korsør.
Vi kan give dem en succesoplevelse og fortælle dem, at de godt kan, de er ikke dumme
Det såkaldte ”Læringslokomotivet” skal styrke elevernes faglighed og sociale kompetencer, så de kan blive uddannelsesparate, altså opnå minimum et 2-tal til deres 9. klasses afgangseksamen i matematik og dansk.
- Fornemmelsen er, at det er gået utrolig langt fremad for nogen, og andre har selvfølgelig fået noget ud af det, lyder det fra lærer Per Kanstrup i UngSlagelse, som også er tovholder på projektet.
God tid til eleverne
For at få mest muligt ud af de fire uger er fire faste lærere tilknyttet undervisningen hver eneste dag de fire uger.
- De sætter sig ved siden af en og hjælper mere, end man plejer at gøre på de normale skoler, fortæller Benedicte Nykjær Nielsen, der normalt går i 7. klasse på Broskolen i Korsør.
Det har virkelig været en sejr for mig det her
Spørger man eleverne, kan de da også mærke, de har flyttet sig rent fagligt.
- Jeg har lært noget mere i matematik som ligninger, det er jeg blevet rigtig god til. Det føles som en sejr, fordi jeg har haft rigtig svært ved tingene, og når det bliver svært, bliver jeg ked af det. Så det har virkelig været en sejr for mig det her, siger Benedicte Nykjær Nielsen.
Inden eleverne forlader forløbet i ungdomsskolen skal de testet på ny, og resultaterne vil så blive sammenlignet det eleverne kunne, da de kom.
Ungdomsskoleprojektet er blevet til med støtte fra Egmont Fonden.