Det vi har sammen

Hurtigere tog bliver forsinket på Lille Sydbanen

Fra slutningen af 2018 skulle togene på Lille Sydbanen kunne køre 160 kilometer i timen i stedet for de nuværende 120. Men tidsplanen er skredet på grund af forsinkelse af et nyt signalsystem.

Udrulningen af et nyt signalsystem er blevet forsinket på Lille Sydbanen. Derfor må passagererne vente et år mere på hurtigere tog på strækningen.

Det kommer til at gå noget hurtigere at komme fra Næstved til Køge eller omvendt, når Lille Sydbanen er blevet elektrificeret.

Men der kommer til at gå et år længere end ventet, før togene på strækningen kan køre 160 kilometer i timen i stedet for de nuværende 120. 

Det skyldes forsinkelser af et nyt signalsystem på jernbaner i hele landet.

Det betyder, at opgraderingen af Lille Sydbanen først vil være færdig i begyndelsen af 2020 i stedet for slutningen af 2018. Det skriver Dagbladet.

Også forsinkelser for Østbanen

Det betyder samtidig, at Region Sjælland ikke kan overtage strækningen Køge-Roskilde i 2018, men først fra den nye køreplan i 2020.

Det får også konsekvenser på Østbanen, som i dag forbinder Stevns og Faxe med Køge.

Her kommer togpassagererne nu til at vente til tidligst 2020, før der kommer et direkte tog til henholdsvis Ølby Station ved Køge samt til Roskilde. 

Elektrificeringen af Lille Sydbanen og Ringsted-København over Køge giver ifølge Banedanmark en række miljømæssige gevinster, og betyder samtidig en endnu hurtigere rejsetid, blandt andet fordi el-tog kan accelerere hurtigere end dieseltog.

Tip os Har du et godt tip?