Hør det fulde interview med DSB’ informationschef, Tony Bispeskov, øverst i artiklen.
Kritikken hagler ned over DSB fra pendlerne i Næstved.
For aflysninger, forsinkelser og pladsmangel er de seneste to måneder blevet dagligdag for pendlerne. Og samtidig skal de kigge langt efter en kompensation af nogen form.
Situationen er opstået, efter 33 ME-lokomotiver, som trækker dobbeltdækkertogene, blev taget ud af drift. Men ifølge DSB’s informationschef, Tony Bispeskov, så er der bedre tider på vej. Togene forventes at køre normalt fra den 3. april – dog stadig med færre vogne.
- Vi gør alt, hvad vi overhovedet kan for at komme tilbage til en normal hverdag igen, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.
Ingen kompensation
Pendlerne kan ikke få kompensation, fordi DSB har lavet en nødkøreplan – og den fungerer som en almindelig køreplan.
Derfor kan passagererne ikke få kompensation for de forringede togafgange.
- Efter februar-opgørelsen så har vi fået 18 kroner tilbage. Jeg betaler 1.800 kroner for et månedskort, så en kompensation for det kaos, der har hersket de sidste to måneder. Det er simpelthen en hån overfor os, siger Carsten Hansen, der pendler fra Næstved.
Til det svarer Tony Bispeskov:
- Rejsegarantien kan kompensere pendlerne og kunder, hvis der er store forsinkelser, og aflysninger som ikke er annonceret mindst 72 timer før. Men vi lavede en nødplan, og den går ind og erstatter den almindelige køreplan. Rejsegarantien er en ordning, der adresserer sig til, om togene nu kører til tiden. Og altså ikke om hvorvidt man står op eller ej, siger han.