Gymnasieelever vil forbedre børns læseevner

Seks gymnasieelever vil gøre børn bedre til at læse, de har opfundet et koncept, som de I dag overrakte til Ringsted kommune.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det startede som en konkurrence på skolen. Men i dag rykkede projektet læse-lege-gruppe ud af klasselokalet og ud i virkeligheden. Projektet er skabt af seks gymnasieelever, og skal gøre børn bedre til at læse. I dag overrakte de det officielt til Ringsted Kommune, som nu vil sørge for, at konceptet integreres i kommunens institutioner.

- Det er helt fantastisk, at det er nået her til. Vi havde slet ikke troet, at det skulle nå så langt. Det er en fantastisk følelse, at vi kommer til at hjælpe børn fremover, fortæller en af de seks skabere Cecilie Brogaard Nielsen.

Et fysisk og digitalt projekt

De seks gymnasieelever fandt på en ide, som skulle hjælpe børn, og som var konkret og realiserbart. Det var også derfor, de vandt konkurrencen.

- Vi følte, at vi kunne hjælpe nogen med denne her ide. Vi involverer både børn, forældre og børnehaven. Vi gør det muligt for alle at deltage, både to-sprogede, ordblinde, dem med et lille budget, og dem der har travlt i hverdagen, fortæller Cecilie Brogaard Nielsen.

Konceptet indeholder en række elementer, der både kan bruges i børnehaven og i hjemmet. Det er en kombination af en bogpakke og en app, der passer sammen.

- I app’en er der et spil, der knytter sig til den bog, de har læst, hvor man kan høre forskellige ord læst op. Og så er der en planlægnings funktion, så de travle familier kan planlægge, hvornår de vil læse med deres børn, siger Cecilie Brogaard Nielsen.

Børnene der deltager i projektet får også en kasket og en klistermærkebog.

Konceptet skal udvikle sig

Ringsted kommune har nu fået overdraget projekt af de seks opfindere. Fra marts vil det blive indført i Bengerds Børnehus, og derefter vil det forhåbentligt brede sig til flere børnehaver i Ringsted kommune. Og det glæder de seks gymnasieelever:

- Det er fantastisk, at det kommer ud i den virkelig verden. Vi har lært meget af det allerede, og det er helt sikkert noget, vi kan bruge i fremtiden, siger Cecilie Brogaard Nielsen.

Selvom kommunen nu skal stå for indførelsen i institutionerne, skal eleverne stadig følge den videre udvikling og sørge for, at det sker i overensstemmelse med deres oprindelige ambitioner.

Udover Cecilie Brogaard Nielsen består skabergruppen af Ashna Bahrouz van Schayk, Maria Mayland Nielsen, Frederik Kopranen, Miamaja Sichlau Nielsen  og Nikolaj Nellemose. De er mellem 17 og 23 år og går på Midtsjællands Gymnasium i Ringsted på talentlinjen.


Nyhedsoverblik