14 dage skal de sjællandske pendlere vente.
For så kommer de to sidste myldretidsafgange, der har været trukket ud af den daglige køreplan, tilbage på Nordvestbanen. Det skriver sn.dk.
- Alle afgange vil være tilbage, både på Sydbanen og nu på Nordvestbanen, siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB, til avisen.
Selv om alle tog er sat ind igen, så vil der dog stadig mangle siddepladser.
- Det skyldes, at vi stadig ikke har alle ME-lokomotiverne, der kan trække dobbeltdækkervognene, tilbage fra værksted. Vi må fortsat bruge nogle IC4-tog, der har lidt mindre kapacitet, siger Tony Bispeskov.
Den 14. maj vil DSB ifølge avisen derfor være tilbage på 85-90 procent af kapaciteten i togene.
Artiklen fortsætter under indslaget.
Frustrerede pendlere
Tilbage i marts kunne TV ØST fortælle, at pendlerne her i regionen i flere måneder havde kæmpet med aflyste afgange, forsinkelser og pladsmangel i togene.
- Vi føler os som gidsler, og jeg synes det er helt grotesk, at der ikke kommer en løsning på problemerne, lød det fra Carsten Hansen, der dagligt pendler fra Næstved til København for at komme på arbejde.
Problemerne begyndte i slutningen af januar, da DSB opdagede, at deres ME-lokomotiver slog revner i akserne. Lokomotiverne bliver brugt til at trække dobbeltdækkertogene, og derfor måtte 33 af den type toge fjernes fra Syd- og Nordvestbanerne.
Artiklen fortsætter under indslaget.
Ekstra kompensation
Som plaster på såret over flere måneder med forsinkelser og pladsmangel i togene har DSB givet pendlerne en ekstra kompensation.
Det drejer sig om 20 procent ekstra kompensation.
Den ekstra kompensation gælder udelukkende pendlere, der rejser på strækningerne: Kalundborg – København, Nykøbing F – København, Roskilde-Køge- Næstved, Roskilde-København og Ringsted-København.
- Kunderne på disse strækninger har været de mest berørte af den ændrede drift med aflysninger, togbusser og andet materiel, og på disse strækninger har vi mange pendlere. Derfor ønsker DSB at anerkende den tålmodighed, som de faste kunder har udvist, lød det fra Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB Kommerciel.