Gammelt damplokomotiv reddet: Flyttet til Gedser Remise

Det var planen, det gamle veterantog skulle skrottes, men frivillige kræfter ville det anderledes. Onsdag blev det fragtet med særtransport til Gedser Remise.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

H783 er navnet på et gammelt damplokomotiv, man nu kan opleve i Gedser Remise.

Onsdag blev det 20 meter lange og godt 3,5 meter brede fragtet på vejene med særtransport hele vejen fra Roskilde Remise til Gedser Remise.

140128_Gedser_remise.jpg
Læs også
Gedser Remise får 400.000 kroner til veteranbanerne
140128_Gedser_remise.jpg
Læs også
Gedser Remise får 400.000 kroner til veteranbanerne

- Det er meget stort for os. Det er med til at fremhæve hele remisen og Gedser, lyder det fra Finn Rasmussen, der er formand for Gedser Remise.

Frivillige trådte til

H783 kom til i 1939 umiddelbart efter krigsudbruddet i Europa. I 1941 blev maskinen leveret til DSB og blev straks indsat I driften.

Veterantoget trak tunge godstog på op til 1.000 tons. Men efter diesellokomotivernes indtog i 1960erne, blev H783 i 1967 officielt overdraget til Jernbanemuseet. Efter flere ophold rundt omkring i landet, blev damplokomotivet i 2004 transporteret til Roskilde Remise.

I 2009 begyndte en flok frivillige med forkærlighed for netop H783 at renovere lokomotivet. I 2012 blev projektet sat på standby. Jernbanemuseet ville ikke længere bevare H783, men de frivillige ville det anderledes.

- Vi synes, det var værd at bevare, fordi det har en historie, og fordi vi har brugt så meget tid på det, siger Peter Rasmussen, der er med i initiativgruppen for bevarelsen af H783.

5.000 timers frivilligt arbejde

Så efter 5.000 timers hårdt arbejde, har de nu fået lov at bevare lokomotivet og fortsætte arbejdet i Gedser.

Læs også
Et stykke af Kulbroen havner nu hos Gedser Remise
Læs også
Et stykke af Kulbroen havner nu hos Gedser Remise

- Vi havde den mulighed for at gøre renoveringsarbejdet færdigt, og det var hernede, det kunne lade sig gøre, så derfor skulle det til Gedser. Så nu skal vi lige have de sidste ting på plads, og så går vi i gang med at samle det, lyder det fra damplokomotiv entusiasten.

Gæster kan se toget

Det er planen, at veterantoget i fremtiden skal køre på strækningen mellem Gedser og Nykøbing Falster. Men inden da venter der fortsat et stort renoveringsarbejde, som remisens gæster kan få lov at overvære.

- Det betyder utrolig meget, for der kommer mere gang i selve remisen, og det bliver arbejdende, hvor folk kan komme og se, at de ligger og samler et stort damplokomotivet, siger han.

Peter Rasmussen forventer, at veterantoget vil være at finde på skinnerne mellem Gedser og Nykøbing Falster om cirka fem til ti år.


Nyhedsoverblik