Det vi har sammen

Frygter social dumping: Minister i samråd om Stormstrømsbroen

Et overblik over Masnedø med den nye bro. Her vil man opføre en ud af flere byggepladser, hvor elementer til broen skal støbes. Foto: Vejdirektoratet

Italienske entreprenører skal stå for byggeriet af Storstrømsbroen. Nu trækker Socialdemokratiet ministeren i samråd i frygt for social dumping.

Byggeriet af den nye Storstrømsbro står lige for døren. 

Men det har også sat nogle tanker i gang hos Socialdemokrateriet og Enhedslisten. Vejdirektoratet har nemlig valgt italienske entreprenører til den omfattende opgave. 

Og det har fået socialdemokraterne til at hive beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) i samråd, skriver Sjællandske. For hvordan vil han sikre løn- og arbejdsforhold, når byggeriet går i gang? 

- Forholdene på byggeri i Danmark skal være danske løn- og arbejdsvilkår. Men det er svært for blandt andre sydeuropæiske virksomheder at finde ud af - det så vi tydeligt med Metro-byggeriet, og den danske model (med overenskomst og ret til organisering, red.) er ganske ukendt. Det vil vi gerne kommet i forkøbet, siger Lennart Damsbo Andersen, der er valgt til Folketinget i Sjællands Storkreds, til avisen.

Læs også Italienske virksomheder skal bygge ny Storstrømsbro - koster 2 mia. kr

Bro til højhastighedstog

Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen.

Broen bygges til højhastighedstog i to spor og en to-sporet landevej med gang- og cykelsti. Den vil med sine fire kilometer i længden og 100 meter i højden være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen.

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023.

Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er ca. 4,1 milliard kroner. 

Læs også Klods for klods: Sådan bliver den nye Storstrømsbro bygget

Tip os Har du et godt tip?