Frygt før stort sporarbejde: Vil skade hele vores region i årevis

Det vil tage flere år, før effekterne af det store sporarbejde på Sjælland sommeren over vil være forsvundet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Færre vil tage toget og flere bilen. Og mange vil tænke sig om en ekstra gang, før de vælger et job eller en bolig, der indebærer pendling i vores område.

Det er en del af prisen på det store sporarbejde, som bliver gennemført på Sjælland i sommeren 2019 og til dels i sommeren 2020.

- Pendlerne vil opleve en voldsom forværring af deres rejse, og derfor vil nogle helt oplagt begynde at se på alternativer – enten ved at købe en bil eller måske se sig om efter et andet arbejde. Det er noget, der kan få betydning i flere år fremover, siger trafikforsker Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet til TV ØST.

Han vurderer, at der i de kommende to til fem år vil være målbare konsekvenser af sporarbejdet at spore i antallet af pendlere i tog overfor pendlere i bil. Først om ti år vil effekten være helt væk igen.

- Det er klart, at hvis folk ændrer vaner, så vil det være svært at ændre dem igen tilbage. Ejer man først en bil, så tager man først den beslutning op til revision igen, når der er gået nogle år, eller man skal have et nyt job eller en ny bolig, siger Mogens Fosgerau.

Sådan planlægger Banedanmark sporarbejdet i den kommende tid på Sjælland og Falster.
Sådan planlægger Banedanmark sporarbejdet i den kommende tid på Sjælland og Falster. Foto: Open Street Map © OpenStreetMap contributors

Sporarbejde hele sommeren

Det store sporarbejde vil vare fem måneder i år, og rammer sydbanen fra Ringsted i nord til Nykøbing Falster i hele eller dele af perioden fra den 24/3 og 29/9. For strækningen mellem Næstved og Ringsted, hvor det i år vil gælde en kortere periode, vil det blive gentaget igen i foråret og sommeren 2020.

Og de lange nedlukninger af sporene er noget, der vil skade hele Region Sjælland. Det siger direktøren for Væksthus Sjælland, Mads Kragh, til TV ØST.

- En af de ting, der kendetegner os i Region Sjælland, er, at vi er en region, hvor vi pendler på kryds og tværs og til hovedstaden. Og en del af denne pendling foregår i tog. Når togdriften så i en periode erstattes med busser, så rammer det i virkeligheden os alle, siger han.

Mads Kragh peger på, at mange pendlere, der i dag har en time på arbejde, nu vil få to timer eller mere i transport hver vej – noget, der kan gøre det svært at nå at hente eller aflevere børn eller få en familie til at hænge sammen.

Randi Terp er en af de pendlere, der får længere rejsetid, når sporarbejdet går i gang. 

Han mener, at det langvarige sporarbejde vil gøre det mere vanskeligt at for arbejdsgiverne i Region Sjælland at skaffe kvalificeret arbejdskraft.

- For mange virksomheder i vores område er det svært at skaffe højtuddannet arbejdskraft. Og her er transporttiden for mange en barriere. Når transporttiden øges i en lidt længere periode, som vi ser her, så sænker det mobiliteten. Det ændrer folks valg, og det betyder, at det bliver mere besværligt for vores virksomheder at tiltrække kvalificeret arbejdskraft, siger Mads Kragh.

Den samlede pris på rejsen er mere end penge

DSB tilbyder de rejsende på linjen en kompensation i form af en måneds gratis pendlerkort, når ellers sporarbejdet er overstået. Og den kompensation vil i nogen grad være med til at holde på pendlerne.

Det vurderer trafikforsker Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet. Han understreger dog, at en økonomisk kompensation kun til dels vil virke, da prisen kun er en del af dem samlede omkostning ved billetprisen.

- Den samlede rejseomkostning er ikke bare prisen. Det er også hvor lang tid man skal bruge på rejsen, hvor komfortabel den er, om man skal vente og hvordan ventefaciliteterne er. Kan man få en siddeplads, eller skal man stå – sådan nogle overvejelser spiller med, når den enkelte rejsende ser på, hvad det egentlig koster at tage toget.  Derfor kan man godt til en vis grad kompensere passagerne, men nok kun delvist, siger han.

Konsekvenser flere år frem

Mogens Fosgerau peger dog på, at vores område kan blive ramt langt ud over den periode, som sporarbejdet rent faktisk varer.

- I første omgang, så gør pendlerne meget for at tilpasse sig. Derfor vil konsekvenserne ikke slå igennem med det samme. Samtidig tager det tid at anskaffe sig en bil eller finde et nyt job. Effekterne kommer med nogen forsinkelse. Vi kan se i vores data, eksempelvis når benzinprisen eller billetpriserne ændrer sig, så tager det nogle år, før virkningerne er slået fuldt igennem, siger han.

Effekterne vil dog række ud over den periode, som folk bruger på at arbejde.

- På den helt korte sigt kan man finde en anden vej at komme til og fra arbejde. At købe en bil kan også være en mulighed, men det tager noget tid før man får bestemt sig og får den på gaden. Men når man så først har den, så tager det jo noget tid, før man genovervejer den beslutning. På langt sigt kan det få beslutning for, hvor man skifter job og bolig, siger Mogens Fosgerau.

Han peger på, at bosætning i perioden kan blive påvirket, og at det også efterfølgende kan være årsag til at bosætte sig nærmere ens arbejdsplads.

- Har sporarbejdet spillet ind i en beslutning om at vælge arbejdsplads eller bolig, så får det jo konsekvenser flere år frem i tiden. Dybest set indtil en person beslutter sig for at tage et nyt job eller flytte, siger Mogens Fosgerau.


Nyhedsoverblik