Flere busruter i regionen er i fare for at blive nedlagt fuldstændigt eller blive skåret i afgange.
Det står klart, i det Region Sjælland skal spare 20 millioner kroner på den kollektive trafik for at få næste års budget til at hænge sammen.
Vi har fokus på, at det her kommer til at gå ud over så få personer som muligt, så vi har meget fokus på, hvilke afgange folk bruger mest og hvilke linjer, der er mest benyttede
Og det har gjort flere borgere bekymrede for at netop deres busrute bliver nedlagt og flere har startet underskriftindsamlinger for at råbe politikerne op.
Men spørger man formanden for Region Sjællands udvalg for trafik, insfrastruktur og miljø, Peter Jacobsen fra Dansk Folkeparti, så har man i regionen fuldt fokus på, at nedlæggelse af ruter kan ramme hårdt.
- Det betyder meget for udvalget, at vi forsøger at undgå at ramme de grupper, som har allermest behov for den kollektive trafik, så det er det, der indgår blandt andet i de her analyser, som vi får foretaget på nuværende tidspunkt, siger Peter Jacobsen (DF) til TV ØST.
Han kan endnu ikke sige noget om, hvilke ruter der bliver ramt. Det skal endeligt besluttes i regionsrådet 5. november.
Alternativet er at spare på miljøet
Udvalgsformanden forklarer, at man i beslutningen vil tage udgangspunkt i de ruter, som færrest mulige benytter.
- Vi har fokus på, at det her kommer til at gå ud over så få personer som muligt, så vi har meget fokus på, hvilke afgange folk bruger mest og hvilke linjer, der er mest benyttede, siger Peter Jacobsen.
Vi hører jo, at de her bus- og togforbindelser er livsnødvendige ude i landområderne. Hvorfor finder I ikke de her 20 millioner et andet sted i stedet for på den kollektive trafik?
- Det er rigtig svært. Hvis vi kunne det, så er jeg også ret overbevist om, at vi ville gøre det. Vi kører ikke nogen bus- eller toglinjer i dag, som vi ikke synes er nødvendige. Men vi er jo i en situation, hvor vi fra nytår mangler de her penge, og de midler vi får fra staten er øremærkede til bestemte formål. Så de penge vi får til kollektiv trafik skal deles med jordforurening og råstof-området. Så i givet fald, at vi skulle spare, så skulle det være på miljødelen, og det har vi så valgt ikke at gøre, forklarer Peter Jacobsen.