Det vi har sammen

Rådgiver: Folk mister deres job, mens de venter på kommunen

Familien på billedet, som er fra Holbæk, har nu måtte undvære kompensation for tabt arbejdsfortjeneste i fire måneder, mens sagen ligger hos Ankestyrelsen. Foto: TV ØST

Hvert år rådgives 710 personer om tabt arbejdsfortjeneste. I 78 sager er der et retssikkerhedsmæssigt problem. Problematisk, mener rådgiver.

Det er slet ikke usædvanligt, at familier mister støtten til at passe deres børn. Det siger den uvildige konsulentrådgivning på handicapområdet, DUKH.

Ud af godt 4.000 borgerrådgivninger hos DUKH i år har 710 henvendelser på landsplan omhandlet tabt arbejdsfortjeneste. I 78 af de 710 tilfælde har de registreret et retssikkerhedsmæssigt problem.

Det vil altså sige at i 11 procent af de sager, som DUKH har registreret omhandlende tabt arbejdsfortjeneste, har kommunen ikke handlet i overensstemmelse med lovgivningen.

Det er problematisk

I de tilfælde, hvor borgere uretmæssigt bliver frataget deres kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, kan det have store konsekvenser.

Vi ser ofte, at de bliver sygemeldt, fordi det er den løsning, man tyer til for at kunne passe sit barn

Pernille Hollesen, socialfaglig konsulent hos DUKH

- Vi oplever, at folk står uden indtjening og ikke kan få noget fra a-kassen. Vi ser ofte, at de bliver sygemeldt, fordi det er den løsning, man tyer til for at kunne passe sit barn, og det kan i nogle tilfælde få den konsekvens, at folk mister deres job, siger Pernille Hollesen, socialfaglig konsulent hos DUKH.

Ifølge Pernille Hollesen er det vigtigste, om den konkrete sag er ordentligt oplyst - og det gælder både fra læge, skole, institutioner og så videre. Samtidigt med at kommunen skal forholde sig til netop de oplysninger.

- Kommunerne skal sørge for, at de konkrete sager er ordentligt belyst, ellers kan Ankestyrelsen ikke altid afgøre den. Typisk kan den ligge et halv år, og hvis de ikke kan afgøre den på grund af manglende oplysninger, så sendes den tilbage til kommunen, og så tager tingene tid, fortæller Pernille Hollesen.

Der er, ifølge DUKH, ikke nogen regler for, hvor lang tid klagesystemet må være om at behandle en sag.

- Der kan de let ligge et halvt år. Hvis der går for lang tid, er det problematisk for borgernes retssikkerhed, siger Pernille Hollesen.

Antal rådgivninger om tabt arbejdsfortjeneste:

Oplysningerne er de forløbige for 2016 Foto: Lonni Olsen (16512)

Værd at vide:

Hun slår fast, at borgere altid kan henvende sig til DUKH om råd og vejledning, hvis man som borger mener, at der er et retsikkerhedsmæssigt problem. Men værd at vide, ifølge DUKH, er, at:

  • Man skal påklage sagen hos Ankestyrelsen.
  • Man kan få råd hos DUKH om, hvorvidt man har en god sag eller ej, og hvad man skal lægge vægt på i klagen.
  • Man kan kontakte kommunen for at høre, om der er mulighed for anden hjælp, mens man venter på, at sagen behandles.

Ifølge DUKH er tabt arbejdsfortjeneste samt merudgifter for børn og unge de områder, der er flest henvendelser på -men ikke nødvendigvis i forhold til retsikkerhedsmæssige problemer.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App