Flere måneders broarbejde er slut: Nu kører togene igen

Mandag kører togene igen mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge efter et omfattende broarbejder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I 11 uger har togpendlerne været henvist til togbusser, når de skulle frem og tilbage mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge, fordi Banedanmark skulle udføre et omfattende broarbejde på strækningen.

Her fik flere broer udskiftet fugtmembranen i selve brodækket, mens andre broer er blevet udvidet og forberedt til, at der i fremtiden kan køre tog i to spor.

Det har betydet forlænget rejsetid, men mandag kører togene igen mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge, oplyser Banedanmark.

quote Resten af opgraderingen på Lolland bliver tilpasset åbningen af Femernforbindelsen

Pernille Palstrøm, anlægschef i Banedanmark

 - Udbygningen af den eksisterende jernbane fra Ringsted til Rødby er i fuld gang, og med forberedelsen af broerne på Lolland vil de være klar til, at der kan køre tog i to spor. Resten af opgraderingen på Lolland bliver tilpasset åbningen af Femernforbindelsen, udtaler Pernille Palstrøm, anlægschef i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortæstter under billedet:

Billeder fra noget af det omfattende broarbejde.
Billeder fra noget af det omfattende broarbejde. Foto: Banedanmark

- Jeg vil også gerne sige tak for tålmodigheden til passagererne, og til de lokale borgere, der har skullet ud på omkørselsveje i en længere periode, tilføjer hun.

Gav togstation på Falster markant løft

I tirsdags åbnede strækningen mellem Nykøbing Falster og Orehoved, hvor jernbanen er blevet opgraderet og klargjort til de kommende års anlægsaktiviteter. 

wp_20170923_07_42_17_pro_0.jpg
Læs også
Omfattende broarbejde lukker ned for togtrafikken i flere måneder
wp_20170923_07_42_17_pro_0.jpg
Læs også
Omfattende broarbejde lukker ned for togtrafikken i flere måneder

Samtidig er jorden forberedt ved siden af det eksisterende spor, hvor det ekstra spor skal lægges, så strækningen fra 2021, vil være dobbeltsporet fra Orehoved til Nykøbing Falster.

Desuden har stationen i Eskilstrup på Falster fået et markant løft med nye elevatorer, gangbro og støjskærme. 

Artiklen fortæstter under indslaget:

Kvælerslanger, krokodiller og kor deltog i den officielle indvigelse af den nye togstation i Eskilstrup.

 Med åbningen af banen på Lolland vil der ikke være gener for den internationale togtrafik hen over sommeren.

Ringsted-Femern Banen

Anlægsarbejderne er et led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt.
 
  • Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t
  • Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye bane København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne.
  • Opgraderingen af Ringsted-Femern Banen skønnes samlet at koste 9,5 milliarder kroner (2015-priser). 
  • Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern.
  • Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 milliarder kroner.


Kilde: Banedanmark 

Nyhedsoverblik