Flere biler skal kæmpe om pladsen på danske motorveje

Siden 2010 er trafikken på de danske motorveje steget med knap 25 procent, viser nye tal fra Vejdirektoratet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Stort set hver dag er der mere trafik på motorvejene, end der var på samme dag året før.

Det viser nye tal fra Vejdirektoratet.

Siden 2010, hvor Danmark var på vej ud af en finanskrise, er trafikken på motorvejene steget med 26,3 procent.

Og alene i år steg trafikmængden med 7,1 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

quote Generelt vokser vejtrafikken med økonomien, for jo flere penge vi har, jo flere biler har vi råd til at købe, og jo mere vælger vi at køre i dem

Mogens Fosgerau, trafikforsker ved DTU Transport

Det er en naturlig udvikling, når det som nu går bedre med økonomien, siger trafikforsker ved DTU Transport Mogens Fosgerau.

- Generelt vokser vejtrafikken med økonomien, for jo flere penge vi har, jo flere biler har vi råd til at købe, og jo mere vælger vi at køre i dem.

- Samtidig vokser trafikken ekstra meget på motorvejene, fordi man typisk også kører længere ture, siger han.

Trykket vil stige

Men selv om der ifølge Vejdirektoratet er kommet knap en halv million flere biler på vejene siden 2007, er Danmark stadig efter lande som Sverige og Norge, når man ser på antallet af biler per indbyggere.

Og derfor vil trykket på motorvejene formentlig kun stige i de kommende år, siger Niels Tørslev, trafikdirektør i Vejdirektoratet.

quote Det er ikke nogen hemmelighed, at der på nuværende tidspunkt er meget begrænset råderum til nye investeringer i infrastruktur

Ole Birk Olesen (LA), transport-, bygnings- og boligminister

- Når vi ser på de årsager, der ligger til grund for trafikvæksten, er der ingen grund til at tro, at udviklingen vil stoppe lige foreløbig.

- Tværtimod kan vi godt forvente at se endnu flere biler på vejene og dermed flere situationer med trængsel og kødannelser, siger Niels Tørslev.

Begrænset råderum

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) ønsker en effektiv infrastruktur, som binder Danmark sammen.

Derfor har han blandt andet igangsat undersøgelser af en ny midtjysk motorvej, en havnetunnel i København og en forlængelse af Hillerødmotorvejen.

- Det er imidlertid ikke nogen hemmelighed, at der på nuværende tidspunkt er meget begrænset råderum til nye investeringer i infrastruktur, lyder det fra ministeren i en mail til Ritzau.


Nyhedsoverblik