Fire kommuner kæmper for hurtigere overfart mellem Spodsbjerg og Tårs

På Folkemødet er Lolland og Guldborgsund gået sammen for at få en hurtigere overfart mellem Lolland og Langeland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det kan kun gå for langsomt, siger Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen (S) fra dækket af et gammelt træskib i havnen i Allinge.

Sammen med Guldborgsund Kommune bruger Lolland Kommune folkemødet på Bornholm til at sætte Rute A9 mellem Lolland og Langeland på dagsordenen.

Men de to kommuner er ikke alene. De har dannet en fælles front sammen med Langeland og Svendborg kommuner.

quote Endestationer som Nakskov og Langeland har det svært. Derfor skal vi binde områderne bedre sammen

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune

Sammen kæmper de for at få en hurtigere forbindelse mellem Lolland og Langeland, og det skal ske ved at rykke færgehavnen i Tårs tre kilometer ud i vandet. Det vil reducere sejltiden fra 45 minutter til 22 minutter og dermed markant forøge mobiliteten mellem de to landsdele.

Landevejen skal opgraderes

Samtidig skal landevejen på Langelandssiden opgraderes for at øge hastigheden her og på sigt skal også landevejen fra Maribo til Tårs opgraderes til en motortrafikvej. Det er i alle fald ønskescenariet for de fire borgmestre.

- Det her skal nås inden åbningen af Femernforbindelsen. Det vil give en fantastisk synergi for hele området, forklarer Holger Schou Rasmussen, mens de øvrige borgmestre nikker ivrigt. 

- Vi ved jo, at endestationer som Nakskov og Langeland har det svært. Derfor skal vi binde områderne bedre sammen. Det kan jo reelt ikke lade sig gøre at pendle til arbejde på den anden side af Langelandsbæltet i dag. Men med en hurtigere forbindelse vil det skabe et mere sammenhængende arbejdsmarked i fremtiden og også gavne virksomhederne på begge sider, tilføjer han.

Koster 576 millioner kroner 

Transportministeriet udarbejdede en analyse sidste år, som slog fast, at en opgradering af forbindelsen med en fremskudt færgehavn til omkring 576 millioner kroner samlet set vil være en samfundsøkonomisk gevinst.

LangelandsFærgen
Læs også
Fremskudt færgehavn mellem Lolland og Fyn rykker et skridt nærmere i ny finanslov
LangelandsFærgen
Læs også
Fremskudt færgehavn mellem Lolland og Fyn rykker et skridt nærmere i ny finanslov

Så nu vil de fire borgmestre bruge folkemødet til at presse på for at få projektet på finansloven - blandt andet gennem tre paneldebatter under overskriften "Fra omvej til genvej".

- Vi sætter fokus på, at der skal infrastrukturmidler til det her, fordi det er rigtig betydningsfuldt, siger Holger Schou Rasmussen til TV ØST. 

 


Nyhedsoverblik