Femern-tunnel kan koste svenske arbejdspladser

Den kommende tunnel mellem Lolland og Femern kan koste svenske arbejdspladser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På Lolland glæder mange sig til de mange nye arbejdspladser, som Femern Bælt-forbindelsen skaber. Men i Sverige kan forbindelsen koste tusinder af arbejdspladser, frygter kritiker.

Kritikken af den kommende tunnel mellem Lolland og Femern har indtil videre været koncentreret i det nordtyske, men nu kan debatten også være på vej til Sverige, skriver DR Sjælland.

Det dansk-svenske kommunikationsbureau Ehrenberg Sørensen, der blandt andet arbejder for rederiet Scandlines og Ystad Havn, kritiserer det danske projekt i et debatindlæg i den svenske avis Expressen-Kvaalsposten.

- Femern A/S regner selv med 30 procent færre biler og passagerer på linjerne Travemünde-Malmö og Travemünde-Trelleborg. På linjen Trelleborg-Sassnitz regner man med et endnu større fald, og det er let at regne ud, at disse linjer ikke kan overleve, siger Magnus Ehrenberg, direktør på kommunikationsbureauet. 

Femern_tunnel_animation_ovengra.jpg
Læs også
Femern Bælt-projektet får EU-støtte på en milliard kroner
Femern_tunnel_animation_ovengra.jpg
Læs også
Femern Bælt-projektet får EU-støtte på en milliard kroner

Han siger, at de tusindvis af svenske job, der hænger sammen med færgetrafikken, derved kan være i fare, skriver han i sit debatindlæg.

Nettet strammes

I Danmark siger branchedirektør for transportområdet hos dansk industri, Michael Svane, at den svenske regering selv har insisteret på, at man burde lave en dansk-tysk forbindelse, den dag man var færdig med forbindelsen over Øresund.

- Desuden hører jeg også, at det svenske erhvervsliv meget gerne vil have den, så de kan sende gods til Tyskland via Danmark, siger Michael Svane til DR Sjælland.

Han betragter indlægget som færgelobbyen, der kan mærke nettet stramme. 

Gense indslaget: Der er lang vej til Femern-forbindelsen står klar endnu, men projektet har allerede kostet fire en halv milliarder kroner.  Det fremgår af det seneste regnskab for Femern A/S.

Men målet med indlægget i debatten er at gøre opmærksom på de vidtrækkende konsekvenser, forklarer Magnus Ehrenberg.

- Min intention er at give mine svenske landsmænd et wakeup-call, siger han til til DR Sjælland.

Hverken rederiet Scandlines, der driver de danske tysklandsfærger samt Stena Line, der sejler mellem Sverige og Tyskland, har ønsket at kommentere historien.


Nyhedsoverblik