Det vi har sammen

Femern-forbindelsen styrer mod ekstraregninger i milliardklassen​

Femern indgik for to år siden kontrakter for 30 mia. kr. med de store entreprenørkonsortier, som skal anlægge verdens længste sænketunnel. Kontrakterne er betinget af, at den tyske byggetilladelse er på plads inden udgangen af 2019. Femern erkender nu i en mail, at man først forventer tilladelsen i løbet af 2020. Foto: Arkivfoto

Femern står til milliardstor ekstraregning, fordi man først kan forvente en byggetilladelse i 2020.

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt er truet af ekstraregninger og tab, som kan løbe op i milliardklassen.

Det er ifølge eksperter en konsekvens af, at den endelige tyske byggetilladelse først forventes at være på plads i 2020, skriver Finans.

Femern indgik for to år siden kontrakter for 30 mia. kr. med de store entreprenørkonsortier, som skal anlægge verdens længste sænketunnel. Kontrakterne er betinget af, at den tyske byggetilladelse er på plads inden udgangen af 2019. Femern erkender nu i en mail, at man først forventer tilladelsen i løbet af 2020.

Det fremgår af et fortroligt bestyrelsesreferat, som Jyllands-Posten er i besiddelse af, at entreprenørerne for to år siden afviste at indgå en aftale, som løb længere end til 2019.

Dengang aftalte man, at Femern skulle betale op mod 1 mia. kr. for at udskyde byggestarten. Hvor stor den endelige regning bliver, kommer an på, hvor dyr ventetiden har været for entreprenørerne.

Svag forhandlingsposition

Eksperterne vurderer, at det kan blive endnu dyrere, når man nu skal forlænge kontrakterne yderligere.

- Femern står i en svag forhandlingsposition, og entreprenørerne vil gøre alt, hvad de kan for at tjene ekstra på sådan en forhandling. Det er deres job, og de er gode til det, siger Bent Flyvbjerg, der er professor i styring af megaprojekter på Oxford University.

Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring på Aalborg Universitet, påpeger, at der også er risiko for, at entreprenørerne løber fra kontrakten, og så skal Femern begynde helt forfra.

- Hvis byggemarkedet har oplevet så store prisstigninger, at de gamle priser ikke længere er attraktive, så er der en risiko for, at entreprenørerne ikke vil forlænge - eller kræve en kompensation, der er langt højere end sidste gang, siger han til Finans.

Støtte fra EU udløber

De seneste forsinkelser er ikke alene et problem i forhold til kontrakterne. Det sår også tvivl om en støttebevilling på 4,4 mia. kr. fra EU, som udløber i 2020. Ifølge Transportministeriet er EU klar til at forlænge støtteperioden, men EU's transportkommissær, Violeta Bulc, har sat spørgsmålstegn ved, om der er penge nok i EU-kassen.

Femern tror på, at EU-støtten kommer i hus, og direktør Claus Baunkjær er heller ikke bekymret for kontrakterne.

- Vi har naturligvis forberedt forskellige mekanismer i kontrakterne til at håndtere situationen, hvis der ikke er ønske om at sætte kontrakterne i gang inden da. Vi er i en god og tillidsfuld dialog med de store entreprenører om den overordnede planlægning, siger han.

De ledende entreprenører fra de to konsortier, hollandske Boskalis og danske Per Aarsleff, vil ikke oplyse, hvad de vil kræve for at forlænge kontrakterne.

Tip os Har du et godt tip?