FDM: Lavere registreringsafgift er den rigtige vej at gå

Bilejerne kan se frem til billigere biler, efter finansloven for 2017 er faldet på plads. Det falder i god jord hos FDM.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fremover skal bilejerne betale mindre i registreringsafgift.

Det står klart, efter Venstre, Dansk Folkeparti, Konservative og Liberal Alliance fredag blev enige om finansloven for næste år.

Her er der nemlig afsat 250 millioner kroner til at nedsætte det såkaldte skalaknæk. Og det glæder FDM, som i en pressemeddelelse kalder aftalen et skridt i den rigtige retning.

- Aftalen vil give danskerne endnu bedre mulighed for at købe en ny og bedre bil, der i højere grad opfylder deres behov. Det vil vi godt rose politikerne for, siger administrerende direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

Betalte 47 milliarder kroner i bilafgifter

Han mener, at den lavere registreringsafgift for eksempel vil have stor betydning for danskernes mobilitet og for samfundsøkonomien.

- Det er vigtigt at huske, at de danske bilafgifter, og i særdeleshed registreringsafgiften, har været så høje, at det har givet store forvridninger i økonomien.

Skalaknækket fungerer i dag sådan, at man skal betale 105 procent i registreringsafgift for de første 82.800 kroner af bilens pris, hvorefter afgiften er 150 procent.

Men det beløb bliver nu sat op, så bilejerne skal betale 105 procent i afgift for de første 106.600 kroner af bilens pris, hvorefter afgiften stiger til de 150 procent.

Danskerne betalte ifølge FDM i 2015 i alt 47 milliarder kroner i bilafgifter. Heraf kom de godt 18 milliarder kroner alene fra registreringsafgiften.
 

FDMs udregninger - så meget sparer du

Mikrobil
VW Up 1.0 BMT 60 HK Take Up 5-d 60 HK 24,4 km/l (benzin) – fuldt fradrag for sikkerhedsudstyr
Pris før afgiftsnedsættelse: 99.995 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 99.995 kr.
Besparelse: 0 kr.
 
Minibil
Peugeot 208 1.2 VTi 82 HK Chili Sky 23,3 km/l (benzin) - Næsten fuldt fradrag for sikkerhedsudstyr (dog kun to selealarmer)
Pris før afgiftsnedsættelse: 139.990 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 139.990 kr.
Besparelse: 0 kr.
 
Minibil:
VW Polo 1,0 TSI Bluemotion manuel 5-dørs 23,3 km/l (benzin)
Pris før afgiftsnedsættelse: 173.997 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 170.345 kr.
Besparelse: 3.652 kr.
 
Mellem:
Opel Astra Essentia 1.0 Turbo ECOTEC 105 Hk Manuel 23,3 km/l (benzin)
Pris før afgiftsnedsættelse: 196.000 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 188.388 kr.
Besparelse: 7.612 kr.
 
Mellem:
Skoda Octavia Combi Ambition 1,4 TSI DSG 150 20,0 km/l (benzin)
Pris før afgiftsnedsættelse: 293.000 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 282.290
Besparelse: 10.710 kr.
 
SUV/ Crossover:
Nissan Qashqai DIG-T 163 6 MT Tekna 17,2 km/l (benzin)
Pris før afgiftsnedsættelse: 353.900 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 343.190 kr.
Besparelse: 10.710 kr.
 
Stor mellemklasse:
VW Passat Variant 1.6 TDI BMT 120 HK DSG Comfortline 25 km/l (diesel) 
Pris før afgiftsnedsættelse: 419.497 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 408.787 kr.
Besparelse: 10.710 kr.
 
Stor:
BMW 520d Touring 21,7 km/l (diesel)
Pris før afgiftsnedsættelse: 623.300 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 612.590 kr.
Besparelse: 10.710 kr.
 
Stor:
Volvo V90 D4 8-trins aut. Inscription 22,2 km/l (Diesel)
Pris før afgiftsnedsættelse: 785.000 kr.
Pris efter afgiftsnedsættelse: 774.290 kr.
Besparelse: 10.710 kr.


Kilde: FDM

 


Nyhedsoverblik