Falsk hotelejer snyder turister på Stevns

Der kommer mange turister til Stevns, og flere booker overnatninger hjemmefra, men ikke altid med lige stor succes. I Højerup er flere gået forgæves.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Børnefamilier, cykelturister og andet godtfolk strømmer til Stevns for blandt andet at opleve Stevns Klint, der er en del af UNESCO verdensarv.

Flere vælger at bestille og forudbetale hotelovernatninger hjemmefra, men i Højerup på Stevns har flere erfaret at møde et tomt hotel eller en svensk kvinde, som kan fortælle, at det ikke er muligt at opholde sig på adressen.

quote Vi faldt i snak med tre mænd, som kunne fortælle, at vi ikke var de første turister, der var kommet hertil og blevet snydt

Lars Bergström, Turist

Det drejer sig om Hotel Klintely eller Dronningens hotel i byen, alt efter hvilken hjemmeside man har besøgt. Det oplevede et svensk ægtepar for nylig.

- Vi havde booket hotellet i Højerup via Booking.com. Da vi kom frem, var der intet hotel eller nogen i huset på adressen. Vi faldt i snak med tre mænd, som kunne fortælle, at vi ikke var de første turister, der var kommet hertil og blevet snydt, siger Lars Bergström, turist, til TV ØST.

Per Strøm, ejer af Stevns Klint Bed & Breakfast, har flere gange modtaget gæster, der er kommet forgæves til Klintely.
Per Strøm, ejer af Stevns Klint Bed & Breakfast, har flere gange modtaget gæster, der er kommet forgæves til Klintely. Foto: TV2 ØST

Bed and Breakfast møder frustrerede gæster

Det svenske ægtepar endte dog alligevel med at få en god tur, da de var heldige, at der var et værelse ledigt på Stevns Klint Bed & Breakfast lidt længere nede ad gaden. 

Det er ikke første gang, at ejeren af Stevns Klint Bed & Breakfast modtager gæster fra Klintely, der er gået gået forgæves. 

- Jeg synes, det er tragisk, at man kan være bekendt at skulle tage imod nogle gæster, som står og betaler og er gået forgæves, selvom de forventer en overnatning, siger Per Strøm, ejer af Stevns Klint Bed & Breakfast.

- Det er jo sin sag, hvis man netop lander hernede i højsæsonen. For så har vi mange gæster, og så er det ikke lige altid, at vi kan hjælpe dem med et værelse, fortsætter han. 

penge.jpg
Læs også
Efter snyde-hotel på Stevns: Sådan undgår du fup-udlejning
penge.jpg
Læs også
Efter snyde-hotel på Stevns: Sådan undgår du fup-udlejning

Falske annoncer på nettet

Hos Booking.com og Akutbolig.dk har man kunne bestille eller fremleje et værelse på adressen i Højerup. Flere af siderne er dog lukket ned efter henvendelser fra private og fra TV ØST.

Hos Akutbolig.dk kan de fortælle, at den svenske kvinde har oprettet flere annoncer på siden under andre mailadresser og navne, men siderne er nu lukket ned.

- Det her er meget alvorligt. Vi lægger os fladt ned i den her sag, for annoncen skulle have været frasorteret. Vi kan dog se, at der ikke er nogen brugere, der har besvaret annoncerne, siger Sine Nøjsen Damgaard, kommunikationsansvarlig hos Akutbolig.dk.

Hos Akutbolig.dk er det sjældent, at de kommer ud for falske annoncer, men hvis man alligevel har en mistanke, skal man kontakte dem hurtigst muligt, fortæller Sine Nøjsen Damgaard. 

Håndværkere er også kommet i klemme

Det er ikke kun turister, som bliver franarret deres penge. Det er også gået ud over flere håndværkere, som bliver sat til at istandsætte hotelbygningen.

En af dem er Svend Poulsen. Hans malerfirma har 15.000 kroner til gode hos den falske hotelejer. Firmaet blev sat til at istandsætte bygningen i Højerup, men blev efter tre dage sat af opgaven på grund af uoverensstemmelser få dage senere.

quote Når vi fortæller, hvem vi er, så bliver der klasket på lige med det samme

Svend Poulsen, Malermester 

- Vi har prøvet at ringe til hende nogle gange fra firmatelefonen. Så blev røret lagt på eller i hvert fald ikke taget. Hvis vi ringer fra andre telefoner, som hun ikke kender, så bliver den taget, men når vi fortæller, hvem vi er, så bliver der klasket på lige med det samme, siger Svend Poulsen.

Svend Poulsen er godt træt af den falske hotelejer ,som han har 15.000 kroner til gode hos.
Svend Poulsen er godt træt af den falske hotelejer ,som han har 15.000 kroner til gode hos. Foto: TV2 ØST

Svend Poulsen fortæller, at han har flere kollegaer, der er blevet hyret til at udføre et stykke arbejde for kvinden, men som heller ikke har set deres betaling. De ønsker dog ikke at udtale sig til pressen.

Overfor TV ØST bekræfter politiet, at der er indgivet en anmeldelse om den falske hotelejer.

- Jeg kan bekræfte, at Midt- og Vestsjællands Politi ligger inde med en anmeldelse om en økonomisk tvist, hvor gerningsstedet er anført med det sted, hvor hotellet har adresse. Hvorvidt der er tale om et strafbart forhold eller f.eks. en civilretlig sag, har politiet endnu ikke taget stilling til, og politiet kan ikke kommentere på, hvilke personer der er involveret i anmeldelsen, skriver kommunikationsmedarbejder Martin Bjerregaard hos Midt- og Vestsjællands Politi i et skriftligt svar til TV ØST.

TV ØST har prøvet at kontakte den svenske kvinde, men hun er ikke vendt tilbage. Hendes identitet er redaktionen bekendt.   

Der kommer mange turister til Stevns, og flere booker overnatninger hjemmefra. I Højerup er flere gæster gået forgæves, når de ville tjekke ind på hotel Klintely.

 


Nyhedsoverblik