Få overblikket over det skandaleramte byggeri af Storstrømsbroen

Den 23. oktober 2017 blev tre italienske entreprenører ansvarlige for byggeriet af Storstrømsbroen. Først nu er der faldet en underskrift på kontrakten.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Så skete det endelig. 

Efter to måneders ventetid er der i dag blevet skrevet under på kontrakten til den nye Storstrømsbro. 

Sagen om Storstrømsbroen begyndte før jul, da Fagbladet 3F kunne afsløre, at to af de tre firmaer i det italienske konsortium var indblandet i en omfattende korruptionssag i Venedig. Her blev underskriften på aftalen om Storstrømsbroen udsat for første gang.

Anden gang var i begyndelsen af det nye år, da Kammeradvokatens redegørelse viste, at nok var reglerne overholdt, men Condotte var tæt på at gå konkurs. De har fået en såkaldt konkursbeskyttelse ved domstolen i Rom. Det betød, at Condotte havde 120 dage til at få styr på økonomien, og hvis ikke det lykkedes, så måtte de dreje nøglen om.

Tredje gang underskriften på aftalen blev udsat, var i januar i år, hvor forligspartierne og transportministeren besluttede at give Condotte 18 timer til at fremskaffe en underskrift.

Få hele overblikket over sagen lige her:

OVERBLIK OVER SAGER I BYGGERIET AF STORSTRØMSBROEN

23. oktober 2017: Tre italienske virksomheder bliver ansvarlige for byggeriet
Vejdirektoratet beslutter, at tre italienske virksomheder skal bygge den nye Storstrømsbro til 2,1 milliarder kroner. Det bliver et konsortium bestående af Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver.

1. november 2017: Socialdemokratiet frygter social dumping
Socialdemokratiet hiver beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) i samråd af frygt for social dumping. Lennart Damsbo-Andersen (S) vil have svar på, hvordan ministeren vil sikre ordentlige løn- og arbejdsforhold.

12. december 2017: Italienske firmaer slipper for samme baggrundstjek som danske
De italienske firmaer, der skal bygge den nye Storstrømsbro, slipper for samme, store baggrundstjek som deres danske konkurrenter. Det skriver Fagbladet 3F.
På trods af en række uheldige sager med italienske entreprenører i Danmark, har Vejdirektoratet ikke taget kontakt til de italienske myndigheder, før eller efter de tildelte kontrakten for at bygge Storstrømsbroen til tre italienske firmaer. Det er uholdbart, mener Socialdemokratiet og Enhedslisten, der nu vil rejse sagen i Folketinget og rette kritik mod Vejdirektoratet.

18. december 2017: To ud af tre firmaer anklaget for korruption
To ud af de tre italienske entreprenørfirmaer, der skal bygge den nye Storstrømsbro, er anklaget for korruption i Italien. Det afslører Fagbladet 3F. De dømte personer er ikke længere involveret i firmaerne. Men 3F er fortsat bekymret over anklagerne.
Samme dag vil politikere stoppe den planlagte underskrift på byggeriet af Storstrømsbroen.

19. december 2017: Politikere udsætter underskrift på aftale om Storstrømsbro
Et enigt transportudvalg på Christiansborg med Ole Birk Olesen (LA) i spidsen beslutter at udsætte underskriften af aftalen om den kommende Storstrømsbro. Det bliver yderligere besluttet, at Kammeradvokaten skal se nærmere på to ud af de tre italienske firmaer, der skal bygge broen og undersøge deres korruptionssager. Det vil ske i starten af 2018.

20. december 2017: Det kan koste 100 millioner kroner at slippe ud af kontrakt
Det kan koste mere end 100 millioner kroner, hvis den danske stat vælger at opsige kontrakten om den nye Storstrømsbro med italienske virksomheder. Det vurderer ekspert i udbudsret ved Syddansk Universitet overfor Fagbladet 3F.

21. december 2017: To ud af tre italienske firmaer er ikke mafia-hvidlistet
Italien opererer med en ’White-list’ over firmaer, der er renset for mafiamistanke. To ud af de tre italienske virksomheder, der skal bygge Storstrømsbroen, står bare ikke på dem. Hvidlisten er lavet som et redskab, så firmaer i den italienske bygge- og anlægsbranche, der gennem lang tid har været en yndet scene for organiserede kriminelle, kan bevise, at de ikke er infiltreret af mafiaen eller involveret i korruption, bestikkelse m.m.

7. januar 2018: Politikere vil have kattelem i kontrakt om Storstrømsbroen
Ordførerne fra Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten kræver en nødudgang i kontrakten om ny Storstrømsbro.
- Vi skal ikke risikere at hænge på en kontrakt med et firma, der ikke er til at arbejde sammen med, siger SF's transportordfører, Karsten Hønge til Fagbladet 3F.

8. januar 2018: Italienere vil følge danske regler 
Det italienske konsortium, der består af Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver, vil snart blive etableret som et dansk A/S-selskab. Derefter er det planen, at selskabet skal være medlem af organisationen og efterfølge de aftaler og regler, som organisationen har etableret – regler, som er standard på det danske arbejdsmarked. Det skriver Ennio Buson, som er projektchef på byggeriet i Itinera Joint Venture i en skriftlig udtalelse til TV ØST.

11. januar 2018: Kammeradvokaten kommer med sin redegørelse af konsortiet
Trods verserende retssager om korruption og bestikkelse for millioner hos to af tre italienske byggefirmaer, der har vundet opgaven med at bygge den nye Storstrømsbro, konkluderer Kammeradvokaten, at alle regler er fulgt.
Der er derfor ikke grundlag for at udelukke firmaerne fra udbuddet.

19. januar 2018: Italiensk firma i nye pengeproblemer
Det italienske firma, Condotte, er så hårdt ramt af økonomiske problemer, at de er standset med at betale deres regninger på et stort milliardbyggeri i Oslo. Det skriver Fagbladet 3F.
Flere underentreprenører hos firmaet Condotte har ikke fået løn siden nytår, og det betyder, at arbejdet på Follobane-projektet endnu engang er gået i stå flere steder. I forvejen er Condotte truet af konkurs, og firmaet bad i starten af januar om såkaldt konkursbeskyttelse hos retten i Rom.

31. januar 2018: Condotte smidt på porten
Transportministeren beslutter at stille Condotte et ultimatum: Inden for 18 timer skulle de fremskaffe en underskrift som garanti på, at deres økonomi er i orden.
Da det ikke lykkedes, er de nu skrevet ud af kontrakten.

2. februar 2018: I strid med loven at underskrive uden Condotte
Efter entreprenørvirksomheden Condotte er udtrådt af det italienske konsortium, der er udpeget til at stå for anlægget af den kommende Storstrømsbro, vil det være i strid med udbudsloven, hvis Vejdirektoratet vælger at underskrive kontrakten med konsortiet.
Det vurderer Knud Erik Busk, der har været sagkyndig dommer i Klagenævnet for Udbud siden 2001, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.
For når man er blevet prækvalificeret, er man bundet af, at konsortiet skal fortsætte uændret.

19. februar 2018: Italiensk firma anklaget for systematisk tyveri
Sagen handler om firmaet Grandi Lavori Fincosit (GLF), som er hovedentreprenør på et stort tunnelbyggeri i alpeområdet Colle di Tenda mellem Italien og Frankrig.
Det italienske politi har angiveligt beviser for, at ledende medarbejdere fra GLF har stået i spidsen for systematisk tyveri og videresalg af vigtige byggematerialer til tunnelen.
Byggeriet er blevet beordret stoppet af frygt for sikkerheden, og politiet har sat to chefer fra GLF i husarrest.

21. februar 2018: Condotte får symbolsk rolle
Den italienske entreprenør Condotte får en symbolsk rolle i det konsortium, der skal opføre den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.
De får en ejerandel på 0,01 procent, hvilket betyder, at virksomheden ingen indflydelse har. Condottes resterende ejerandele og tilsvarende ansvar overgår i stedet til konsortiets to andre deltagere, entreprenørerne Itinera og Grandi Lavori Fincosit (GLF).

 


Nyhedsoverblik