Få overblikket i den kontroversielle sag om Pleje Plus

Lena Løve Jensen er direktør for Pleje Plus.

Pleje Plus fik tirsdag endnu en advarsel af Lolland Kommune. Få overblik over hele sagen her.

Efter endnu en advarsel står Pleje Plus nu med det ene ben ude af døren i Lolland Kommune.

266 henvendelser fra utilfredse borgere startede sagen mod det omstridte plejefirma, der også bliver undersøgt for at have snydt sig til for overbetaling.

Lolland Kommune har også svigtet i denne sag, mener Styrelsen for Patientsikkerhed, som har givet kommunen to påbud, om at de skal redegøre for en ny plan til at sikre borgerne mod fejl som dem begået af Pleje Plus.

Der er altså mange sider af sagen. Herunder er det fulde overblik over tidsforløbet i sagen om Pleje Plus.

Sagen om Pleje Plus fra begyndelsen

 

  • Juni 2016: 
    Pleje Plus overtager driften af den private ældrepleje i Lolland Kommune.

     

  • Februar 2017 - Sagen begynder at rulle:
    TV 2 får aktindsigt i dokumenter, der viser, at Lolland Kommune har fået 266 henvendelser fra borgere over den behandling, de fik af Pleje Plus. Henvendelserne handlede om manglende rengøring, manglende medicinering og ingen svar på nødopkald.

    250 af dem kunne karakteriseres som klager. Henvendelserne er løbet ind til kommunen over otte måneder. 10 af klagerne var af så alvorlig karakter, at Pleje Plus blev undersøgt af et eksternt revisionsfirma for kontraktbrud.

    Læs også Kritik mod PlejePlus: Fik intet bad i tre måneder

 

 

 

  • 28. april 2017: 
    Lolland Kommune får to påbud af Styrelsen for Patientsikkerhed, da de har brugt to måneder på at vurdere Lolland Kommunes håndtering af det private plejefirma Pleje Plus i kommunen. Enhedschef og overlæge i Styrelsen for Patientsikkerhed siger til TV ØST:

    - På det sundhedsfaglige område kan vi ikke se, der har været det nødvendige sikkerhedsnet under borgerne. Der har ikke været en tilsynspolitik fra Lolland Kommunes side, siger Anette Lykke Petri.

    De to påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed betyder, at Lolland Kommune skal dokumentere, at de lever op til kravene fra Styrelsen. Det er første gang, en kommune får påbud. 

Læs også Styrelse: Borgere i Lolland mangler det nødvendige sikkerhedsnet

 

  • 2. maj 2017: 
    På et møde i Ældre- og Sundhedsudvalget og Økonomiudvalget i Lolland Kommune blev medlemmerne orienteret om indholdet af rapporten fra revisionsfirmaet BDO om Pleje Plus.

    Rapporten ser nærmere på, om Pleje Plus har krævet betaling hos kommunen for plejeydelser, som de reelt ikke har udført. Altså om de har snydt. Men kommunen har brug for en mere uddybende rapport om økonomien og udskyder beslutningen til den 16. maj.

    Læs også Lolland Kommune udskyder beslutning om Pleje Plus

  • 16. maj 2017: 
    Lolland Kommune giver anden advarsel til Pleje Plus. Denne gang for fagligt svigt, da firmaet havde glemt en borger i fire dage, hvor personen ikke fik skiftet ble.

    BDO rapporten om økonomien er først færdig 30. maj, og så skal Pleje Plus afgive deres forklaring. Før kan kommunen ikke afgøre, om der har været taget penge for ydelser, som ikke er blevet udført.

Læs også Pleje Plus får ny advarsel: Borger fik ikke skiftet ble

30. maj 2017: 
Lolland Kommune giver tredje advarsel til Pleje Plus. Det bunder i en udeblivelse af nattevagt to dage i træk og manglende besvarelse af nødkald, siger formanden for Ældreudvalget i Lolland Kommune.
 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App