Erhvervsskoler på charmeoffensiv

Foto: TV ØST

En ny kampagne skal få flere til at vælge en erhvervsuddannelse og nedbryde fordommene om erhvervsskoler.

Tirsdag starter erhvervsskolerne i Region Sjælland en ny kampagne ’Vælg med Hjertet’, som skal motivere de ældste elever på regionens folkeskoler til at tage en erhvervsuddannelse.

- Vi har tidligere forsøgt at informere om mulighederne ved at tage en erhvervsuddannelse. Men vi har erfaret, at information ikke flytter holdninger. Derfor er kernen i dette projekt at skabe en dialog om uddannelsesvalg og muligheder, siger Marianne Marie Andersen, kommunikationsmedarbejder fra erhvervsskolen Selandia.

21 kortfilm

Over de næste tre måneder vil erhvervsskolerne tage ud til 3000 folkeskolelever i 9. og 10. klasse og 900 forældre for at tale om uddannelsesvalg på en ny måde.

Her vil de vise forskellige kortfilm, der handler om de store og små dilemmaer, der kan være forbundet med et uddannelsesvalg, samt de fordomme der hersker omkring erhvervsskolerne.

- Vi går ikke ud og fortæller, hvad der er rigtigt og forkert. Vi lægger op til en dialog omkring valget af uddannelse, så det valg ikke bliver taget på baggrund af fordomme, usikkerhed eller uvidenhed om mulighederne med en erhvervsuddannelse, forklarer Marianne Marie Andersen.

I 2016 søgte 72,5 procent af eleverne fra 9. og 10. klasse i Region Sjælland gymnasiet, mens blot 20, 2 % søgte en erhvervsuddannelse. Det sidste tal vil erhvervsskolerne gerne have løftet allerede i 2017.

 

 

Fem fordomme kampagnen vil konfrontere

  • Det er taberne, der ikke kan andet, der går på en erhvervsskole
  • Med en erhvervsuddannelse kommer du til at lave det samme hele livet
  • Du kan ikke videreuddanne dig/læse videre med en erhvervsuddannelse
  • Du risikerer, at du ikke kan gøre din uddannelse færdig, fordi du ikke får en praktikplads
  • Du tjener næsten ingenting med en erhvervsuddannelse

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App