Efter forbud: Endnu en virksomhed får tilladelse til at bruge sættevogne over Storebæltsbroen

Nu har to virksomheder fået lov til at genoptage brugen af sættevogne læsset på lommevogne, når de kører over Storebæltsbroen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Nu har i alt to virksomheder fået tilladelse til at genoptage brugen af sættevogne læsset på lommevogne.

Det oplyser Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på sin hjemmeside.

Den nye virksomhed, der har fået tilladelse, er jernbanevirksomheden CFL Cargo Danmark Aps.

Forbuddet blev indført af styrelsen efter den alvorlige togulykke på Storebæltsbroen, der den 2. januar kostede otte personer livet og kvæstede 16 personer. Her faldt en trailer tilsyneladende af et godstog og ramte et modkørende lyntog, som var på vej over broen.

Godstog togulykke
Læs også
Efter togulykke på Storebælt: Nu bliver sættevogne på godstog forbudt
Godstog togulykke
Læs også
Efter togulykke på Storebælt: Nu bliver sættevogne på godstog forbudt

Den 11. januar gav styrelsen dog jernbanevirksomheden Hector Rail AB tilladelse til at genoptage brugen af sættevogne læsset på de såkaldte lommevogne.

Sættevogne kunne ikke låses sikkert

Den 8. januar udstedte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen et egentlig forbud for alle typer af lommevogne.

Forbuddet kom efter en test gennemført hos godsfirmaet DB Cargo, hvor det kom frem, at der kunne være en risiko for, at sættevognene ikke kunne låses sikkert fast til den godsvogn, som skulle bære den – nemlig lommevognen.

Havarikommissionen togulykke
Læs også
Styrelse giver tilladelse:
Transportvirksomhed må genoptage kørsel med sættevogne
Havarikommissionen togulykke
Læs også
Styrelse giver tilladelse:
Transportvirksomhed må genoptage kørsel med sættevogne

Samtidig har styrelsen skærpet reglerne for kørsel af gods over Storebæltsbroen, hvor hastigheden bliver reduceret kraftigt.

NYE HASTIGHEDSGRÆNSER FOR GODS PÅ STOREBÆLTSBROEN

1.    Ved stiv kuling (15 m/sek) og tværvind skal hastigheden for godstransport med vindfølsomme køretøjer nedsættes til 80 km/t

2.    Ved stormende kuling (20 m/sek) og tværvind forbydes godstransport med vindfølsomme køretøjer

3.    Ved storm (25 m/sek) forbydes alt godstransport.

Togulykke Storebælt
Læs også
Politiet opjusterer dødstal efter alvorlig togulykke
Togulykke Storebælt
Læs også
Politiet opjusterer dødstal efter alvorlig togulykke

Nyhedsoverblik