Entreprenøren Grandi Lavori Fincosit (GLF) fra det italienske konsortium, som skal opføre den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, kan ikke låne penge i banken og må derfor sætte sin deltagelse i joint-venturet på standby.
Det skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Det har medført, at to af de tre entreprenører i det italienske Storstrømskonsortium nu har fået reduceret ejerandelsen til symbolske 0,01 procent, og kun den ledende virksomhed, Itinera, står nu tilbage.
- Itinera sidder nu på stort set hele ejerskabet, da både Condotte og GLF af forskellige årsager ikke har økonomi til at indgå som fuldgyldigt medlem i øjeblikket, siger Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Itinera forventer dog, at GLF vil vende tilbage som fuldgyldigt medlem inden for en måned.
Ingen betydning for projektforløb
Vejdirektoratet oplyser til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at ændringen i konsortiesammensætningen ikke har den store betydning, da det ifølge bygherren ikke påvirker projektforløbet.
- Det ændrer ikke på den aftale, vi har med dem. Konsortiedeltagerne hæfter solidarisk for hinanden, og Itinera har sammen med sit moderselskab i kontrakten stillet en garanti, der sikrer økonomien i konsortiet, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Den nye Storstrømsbro koster fire mia. kroner.