Det vi har sammen

Endnu en Storstrøms-entreprenør har økonomiske problemer

Sådan forestiller man sig, at den nye Storstrømsbro skal se ud. Foto: Vejdirektoratet

To af de tre entreprenører i det italienske Storstrømskonsortium har i øjeblikket ikke økonomisk kapacitet til at deltage.

Entreprenøren Grandi Lavori Fincosit (GLF) fra det italienske konsortium, som skal opføre den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, kan ikke låne penge i banken og må derfor sætte sin deltagelse i joint-venturet på standby.

Det skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Det har medført, at to af de tre entreprenører i det italienske Storstrømskonsortium nu har fået reduceret ejerandelsen til symbolske 0,01 procent, og kun den ledende virksomhed, Itinera, står nu tilbage.

Læs også Ny skandale rammer Storstrømsbroen: Topleder af italiensk brobyggerfirma anholdt

- Itinera sidder nu på stort set hele ejerskabet, da både Condotte og GLF af forskellige årsager ikke har økonomi til at indgå som fuldgyldigt medlem i øjeblikket, siger Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Itinera forventer dog, at GLF vil vende tilbage som fuldgyldigt medlem inden for en måned.

Ingen betydning for projektforløb

Vejdirektoratet oplyser til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at ændringen i konsortiesammensætningen ikke har den store betydning, da det ifølge bygherren ikke påvirker projektforløbet.

Læs også Få overblikket over det skandaleramte byggeri af Storstrømsbroen

- Det ændrer ikke på den aftale, vi har med dem. Konsortiedeltagerne hæfter solidarisk for hinanden, og Itinera har sammen med sit moderselskab i kontrakten stillet en garanti, der sikrer økonomien i konsortiet, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Den nye Storstrømsbro koster fire mia. kroner.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App