Det vi har sammen

Endnu en Storstrøms-entreprenør har økonomiske problemer

Sådan forestiller man sig, at den nye Storstrømsbro skal se ud. Foto: Vejdirektoratet

To af de tre entreprenører i det italienske Storstrømskonsortium har i øjeblikket ikke økonomisk kapacitet til at deltage.

Entreprenøren Grandi Lavori Fincosit (GLF) fra det italienske konsortium, som skal opføre den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, kan ikke låne penge i banken og må derfor sætte sin deltagelse i joint-venturet på standby.

Det skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Det har medført, at to af de tre entreprenører i det italienske Storstrømskonsortium nu har fået reduceret ejerandelsen til symbolske 0,01 procent, og kun den ledende virksomhed, Itinera, står nu tilbage.

Læs også Ny skandale rammer Storstrømsbroen: Topleder af italiensk brobyggerfirma anholdt

- Itinera sidder nu på stort set hele ejerskabet, da både Condotte og GLF af forskellige årsager ikke har økonomi til at indgå som fuldgyldigt medlem i øjeblikket, siger Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Itinera forventer dog, at GLF vil vende tilbage som fuldgyldigt medlem inden for en måned.

Ingen betydning for projektforløb

Vejdirektoratet oplyser til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at ændringen i konsortiesammensætningen ikke har den store betydning, da det ifølge bygherren ikke påvirker projektforløbet.

Læs også Få overblikket over det skandaleramte byggeri af Storstrømsbroen

- Det ændrer ikke på den aftale, vi har med dem. Konsortiedeltagerne hæfter solidarisk for hinanden, og Itinera har sammen med sit moderselskab i kontrakten stillet en garanti, der sikrer økonomien i konsortiet, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Den nye Storstrømsbro koster fire mia. kroner.

Tip os Har du et godt tip?