Endnu en knast fjernet i DSB-forhandlinger om arbejdstid

DSB og Dansk Jernbaneforbund har nu to ud af tre aftaler på plads for DSB's kørende personale.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

DSB og Dansk Jernbaneforbund, der ligger i hårde forhandlinger, har tirsdag fået en knast mindre at koncentrere sig om.

Uenigheder førte i november til flere arbejdsnedlæggelser, der påvirkede togdriften i hele landet.

Parterne er nu blevet enige om en aftale om arbejdstiden for 1100 togførere med job i DSB's fjern- og regionaltog. Det skriver Avisen.dk.

Aftalen følger de samme principper, som parterne mandag 10. december blev enige om i en aftale for 500 lokomotivførere på S-togsnettet.

Intet bliver dog underskrevet, før man har en aftale for alle 3000 lokomotivførere, togførere og stationsbetjente.

To ud af tre aftaler på plads

Administrerende direktør i DSB Flemming Jensen er meget tilfreds med aftalen, der betyder, at man nu har to ud af tre aftaler på plads for DSB's kørende personale.

Tog på Ringsted Station
Læs også
DSB og lokomotivførerne begraver stridsøksen
Tog på Ringsted Station
Læs også
DSB og lokomotivførerne begraver stridsøksen

- Spørgsmålet om arbejdstid, og det at have et sammenhængende arbejds- og privatliv, har fyldt meget blandt medarbejderne, siger Flemming Jensen i en pressemeddelelse fra DSB.

- Vi har nu sammen med medarbejdernes forhandlere fundet gode løsninger på netop disse spørgsmål.

- Jeg håber, at vi hurtigst muligt også kan få en aftale om arbejdstiden for lokomotivførerne i fjern- og regionaltog på plads. Det er den sidste personalegruppe, der mangler aftale om arbejdstiden.

Lokalaftaler forhandles

Efter at første aftale var på plads 10. december meddelte Dansk Jernbaneforbund, at man stadig manglede 95 procent af forhandlingerne.

Uenigheden mellem parterne hænger sammen med, at DSB tidligere i år meldte sig ind i den private arbejdsgiverorganisation Dansk Industri.

morten_boegh_soerensen_._koe.jpg
Læs også
DSB bløder kunder:
Trods store investeringer vælger vi bilen frem for toget
morten_boegh_soerensen_._koe.jpg
Læs også
DSB bløder kunder:
Trods store investeringer vælger vi bilen frem for toget

Derfor skulle de ansatte ud af den statslige overenskomster og over på en privat overenskomst. I den forbindelse skal en række lokalaftaler forhandles på plads.

DSB har ønsket at have langt mere styring med arbejdstiden end tidligere. Det har Dansk Jernbaneforbund kæmpet imod.


Nyhedsoverblik