Endelig afklaring i Rødbyhavn: Husene skal rives ned

I over to år har flere husejere i Rødbyhavn levet i uvished om, hvorvidt deres huske skal rives ned på grund af en ny omfartsvej.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Frits Søvndal er en både lettet og lidt trist husejer. Han har nemlig fået at vide, at der skal gå en vej lige der, hvor hans hus ligger i Rødbyhavn.  

- Det er en glæde blandet med vemod. Vi ser frem til at komme videre et andet sted, men min kone har boet i huset i 38 år, så det er også lidt trist, siger han.

quote Det er en glæde blandet med vemod

Frits Søvndal, husejer, Rødbyhavn

Tilbage i 2016 kom Lolland Kommune med ideen om at lave en omfartsvej i forbindelse med byggeriet af Femernbroen.

- Det var fra kommunens side, vi foreslog, at man fik etableret en omfartsvej bagom Rødbyhavn, så vi ikke fik ødelagt vores hovedgade i Rødbyhavn. Den skulle gerne kunne bruges til caféliv og aktiviteter igennem det her store byggeri. Og hvis der skal køre 25 tons tunge lastbiler igennem hovedgadden konstant, så er det jo ikke et attraktivt sted at være, siger borgmester i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S).

15 millioner kroner til vejen

Og nu er der så en afklaring. Staten har bevilliget 15 millioner kroner til omfartsvejen. Og det kommer til at få betydning for tre huse på Brovej i Rødbyhavn, som ligger lige der, hvor vejen skal gå.

Der er forståelse fra husejerne, selvom det får stor indflydelse på deres liv. Frits Søvndal er glad for, at der endelig er en afklaring.

- Jeg forstår godt, det må til. Og nu ser vi frem til at komme i gang med hele processen igen, så vi kan komme videre med vores liv, siger Frits Søvndal.

quote Man kan jo ikke begynde at ekspropriere noget, før man ved, at man får brug for det, og der er truffet en endelig politisk beslutning. Længere er den ikke

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune

Sådan er systemet

Borgmesteren ved godt, der er gået to år, siden ideen blev sået, til husejerne har fået en afklaring. Men sådan er systemet nu engang skruet sammen.

- Man kan jo ikke begynde at ekspropriere noget før man ved, man får brug for det og der er truffet en endelig politisk beslutning. Længere er den ikke, siger Holger Schou Rasmussen (A).

Et lille stykke historie

Frits Søvndal ved godt, hvad han og konen skal bruge lidt tid på nu. De skal ud at se på hus.

- Vi har kigget på huse i to et halvt år nu. De første, vi kiggede på, er solgt, men vi har et par i kikkerten her på Sydlolland. For vi vil helt sikkert blive i området, siger han og når lige at fortælle, at det er et lille stykke historie, der nu må lade livet.

De tre huse, der er berørte, er nemlig bygget i forbindelse med etableringen af Fugleflugtslinjen – altså den kombinerede jernbane og vejforbindelse mellem Tyskland og Rødbyhavn, der åbnede i 1963.

Huset Frits Søvndal bor i lidt endnu er bygget i 1962 og blev til at starte med brugt som tegnestue, da hele Scandlinesområdet blev tegnet. Siden var det bolig for overfartschefen. Og de to andre huse blev dels brugt af stationsforstanderen og dels af maskinmesteren.

Husejeren var til møde i mandags, hvor de fik mere information om det forløb, der nu går i gang. Frits og Lone Søvndal accepterede ikke kommunens tilbud på 700.000 kroner for huset. Derfor er processen udskudt til 2019. 

Husejere føler sig stavnsbundet
Læs også
Husejere føler sig ladt i stikken
Husejere føler sig stavnsbundet
Læs også
Husejere føler sig ladt i stikken

Nyhedsoverblik