En ud af fem tilmeldte på erhvervsuddannelser mødte ikke op

Færre elever er begyndt på erhvervsuddannelserne, end man kunne forvente ud fra antallet af tilmeldte.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sommeren er ved at være forbi, og landet over er flere tusinde nye elever begyndt på en erhvervsuddannelse.

Men sammenligner man med antallet af tilmeldte forud for studiestart, er der sandsynligvis færre nye elever på erhvervsuddannelserne, end man kunne forvente ud fra antallet af tilmeldte.

Danmarks Statistik har for første gang samlet data om de såkaldt aldrig påbegyndte elever i perioden 2011 til 2016, og opgørelsen viser, at 20 procent af de tilmeldte elever i perioden ikke mødte op.

Aldrig påbegyndte defineres som elever, der har tilmeldt sig et grundforløb på en erhvervsuddannelse, men ikke begynder på uddannelsen. Elever, der tilmelder sig uddannelsen, men ikke får lov til at begynde på grund af adgangsbegrænsninger, indgår også frem til 2015. 

skole.jpg
Læs også
Praktisk projektopgave skal lokke unge til erhvervsuddannelser
skole.jpg
Læs også
Praktisk projektopgave skal lokke unge til erhvervsuddannelser

Adgangsbegrænsninger findes dog kun på få erhvervsuddannelser, og den samlede andel aldrig påbegyndte ville derfor ikke ændres markant, hvis disse ikke talte med.

Fuldførte aldrig uddannelsen

Ud af de tilmeldte elever, der i perioden 2011-2016 ikke mødte op, var lidt over halvdelen i 2016 stadig hverken i gang med eller havde fuldført en anden ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse.

Frafald præger dog også de tilmeldte elever, der begynder på grundforløbet. I denne gruppe er det lidt mindre end en tredjedel af de elever, der begynder på et grundforløb, som i 2016 ikke har fuldført eller er i gang med en uddannelse. 

dyrepasser.jpg
Læs også
Nyt loft over erhvervsuddannelser kan kvæle små fag
dyrepasser.jpg
Læs også
Nyt loft over erhvervsuddannelser kan kvæle små fag

Man skal være opmærksom på, at begge grupper indeholder elever fra hele perioden 2011 til 2016. Således har nogle af de inkluderede elever gået mere end fem år uden at tage eller begynde en anden uddannelse, mens andre har gået i blot ét år eller mindre.       


Nyhedsoverblik