Dronnings Alexandrines Bro, også kaldet Mønbroen, er så småt ved at tælle ned til at kunne afslutte det broarbejde, der har været lidt af en prøvelse for bilisterne. Til december er arbejdet færdigt, og trafikken normaliseres.
I de sidste fire år - godt og vel - har entreprenørfirmaet MTHøjgaard har travt med at sikre broens fremtid.
- Vi har foretaget reparationer af dårlig beton ved at rense områderne af, hugge ud, reparere med beton og så afslutte med en malerbehandling, siger Niels Christian Lønow, produktionsdirektør hos MTHøjgaard til TV ØST.
Hænger under bro
Indtil nu er der lavet plet-reparationer på i alt 1000 kvadratmeter, både på betonbuen, benene og under broen. Og arbejdet inde under broen 30 meter over vandet er én af årsagerne til, at arbejdet har været så længe undervejs.
- Det specielle har været at skulle etablere arbejdsplatforme hængende under en bro. Det er vigtigt, at folkene kan arbejde trygt og sikkert, selvom de hænger 30 meter over vandet, siger produktionsdirektøren.
Kunne ikke gøre det hurtigere
På spørgsmålet, om man ikke kunnet have sparet noget tid ved for eksempel at lukke Mønbroen permanent i f. eks. et år og så lede trafikken over Bogø i stedet, lyder svaret fra Niels Christian LKønow:
- Jeg tror ikke, vi kunne have gjort det ret meget hurtigere. Selvom vi lukker af, så skal vi sørge for almindelig redningsfærdsel over broen. Og det ville have medført en total anden planlægning, som budgetmæssigt ville have været anderledes udfordrende.
Altså dyrere?
- Ja, dyrere, siger produktionsdirektøren.
Reparationsarbejdet under broen, altså de sidste to års arbejde, kommer til at koste ca. 35 millioner kroner.