En mulig Kattegatbro møder kritik: - Man har ikke undersøgt alternativer

En bilbro fra Kalundborg til Hov er skadelig for miljøet og den kollektive trafik, mener Tommy Dinesen, der har stiftet en protestforening imod broen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På finanslovsudspillet vil der blive afsat 60 millioner kroner til en forundersøgelse af en Kattegatforbindelse.

Men kommer der en kattegatbro, kommer der også en motorvej på langs af Røsnæs med op til 40.000 lastbiler og biler om dagen.

Derfor siger en protestgruppe på Facebook med 1.574 medlemmer ”NEJ” til motorvej gennem Røsnæs.”

Den tidligere Kalundborg-borgmester Tommy Dinesen står i spidsen for at stifte en ny forening, der vil arbejde imod en bilbro og imod, at man flækker Røsnæs på langs med en motorvej.

- Der er ikke nogen, der har spurgt beboerne, og der har ikke været undersøgt nogen former for alternativer, siger Tommy Dinesen til TV ØST.

Mulig kattegatbro
Læs også
Finanslovsudspil: 60 millioner kroner skal sættes af til en forundersøgelse af en Kattegatbro
Mulig kattegatbro
Læs også
Finanslovsudspil: 60 millioner kroner skal sættes af til en forundersøgelse af en Kattegatbro

Bilister er de største syndere

I tilfælde af at kapaciteten på Storebæltsbroen betyder, at der skal være en forbindelse mere, mener Tommy Dinesen, man bør se på, om der skal være en Kattegatforbindelse.

quote Bilister en af de største forureningssyndere her i landet. Derfor mener jeg ikke, det skal være en bilbro

Tommy Dinesen, tidligere SF-borgmester i Kalundborg

Allerede i påsken hørte han ministeren melde ud, at man ville have en bilbro fra Hov og hele vejen over til Kalundborg.

- Det, jeg er imod, er, at ministeren og de tre ordførere alene siger, at vi bare skal have en bilbro. De har ikke kigget på nogle andre alternativer, siger Tommy Dinesen.

- Bilister er nogle af de største forureningssyndere her i landet. Derfor mener jeg ikke, det skal være en bilbro, siger han og påpeger, at el-bilerne ikke er blevet en realitet endnu.

- På et tidspunkt er man nødt til at gå imod. Regeringen satser jo ikke på, at miljøvenlige biler bør være billigere.

Ole Birk Olesen
Læs også
Transportminister: - Potentialet ved en fast Kattegatforbindelse er enormt
Ole Birk Olesen
Læs også
Transportminister: - Potentialet ved en fast Kattegatforbindelse er enormt

Andre alternativer ville være bedre for miljøet

Den tidligere SF-borgmester peger på, at ét alternativ kunne være en togforbindelse i stedet for en bilbro.

- Jeg synes, en togtunnel ville være den rette løsning både for at forhindre vandgennemstrømning til og fra Østersøen og, fordi det ville være en fordel for den kollektive trafik, siger Tommy Dinesen.

Et andet alternativ kunne ifølge Tommy Dinesen være en bro ud til Svanegrunden, der ligger 15 kilometer fra Samsø, og så en færgehavn med færgeforbindelse derfra.

quote Der er ingen tvivl om, at modstanden er meget stor. Det kan vi mærke på de indlæg, der er på hjemmesiden og når man snakker med folk

Tommy Dinesen, tidligere SF-borgmester i Kalundborg

- Så er man fri for at forstyrre Samsø og Røsnæs, pointerer Tommy Dinesen.

- Alle, der taler miljø, siger, at trafikområdet er en af de største syndere, der findes med hensyn til forurening. Derfor mener jeg, at det ville være en bedre løsning for den kollektive trafik.

Bropiller forhindrer vandgennemstrømning

En anden bro, der har mødt massiv modstand, er Storebæltsbroen. I slutningen af 80'erne var modstanden mod en fast forbindelse over Storebælt stor. Tommy Dinesen var dengang trafikpolitisk ordfører for SF og blandt de stærke modstandere af broen.

- Det, vi var imod, var, at en Storebæltsbro ville forøge trafikken i landet. Det er noget, man kan se i dag - biltrafikken har fået en enorm stigning, siger Tommy Dinesen.

- En anden ting, der blev diskuteret dengang, var, at vandgennemstrømningen til og fra Østersøen bliver forhindret af bropillerne. Og laver man endnu flere bropiller, gør man det ikke bedre for Østersøen, siger Tommy Dinesen, der påpeger, at bropillerne i værste tilfælde kan føre til fiskedød.

Han håber, politikerne vil med en tur med på Røsnæs i den nærmeste fremtid.

- Det, jeg synes, man skal gøre, er, at man skal invitere politikerne ud på Røsnæs og få en diskussion med de beboere og sommerhusejere, der er på Røsnæs. Så man kan høre argumenterne og ikke bare sidder på Christiansborg og i Trafikministeriet og laver nogle streger, siger Tommy Dinesen.

quote Man skal invitere politikerne ud på Røsnæs og få en diskussion med de beboere og sommerhusejere, der er på Røsnæs

Tommy Dinesen, tidligere SF-borgmester i Kalundborg

Modstanden er stor

Martin Damm (V) har tidligere udtalt til Nordvestnyt, at han er imod, at man flækker Røsnæs med en motorvej.

- Vi har ingen intentioner om at flække Røsnæs på langs. Det vil virkelig være en skam, udtalte han.

- Jeg håber og tror på, at de røde partier vil være lydhøre, siger Tommy Dinesen.

Han mener, at politikerne bliver nødt til at være lydhøre med den store interesse, der er for modstanden.

- Der er ingen tvivl om, at modstanden er meget stor. Det kan vi mærke på de indlæg, der er på hjemmesiden og når man snakker med folk, siger Tommy Dinesen.

- Jeg tror, man i fremtiden bør satse på at give den kollektive trafik et løft. Klimaet er menneskeskabt. Vi er nødt til at gøre nogle drastiske tiltag i forhold til den globale opvarmning.

Generalforsamlingen samles næste gang søndag den 16. september klokken 14.00. på Nybyhavn i Røsnæs for at diskutere stiftelsen af foreningen, som skal modarbejde motorvejen på Røsnæs.


Nyhedsoverblik