Elever oplever ringe indeklima: Vi bliver dårlige af at gå i skole

01:22

Laura Kortemann Larsen fra Nysted Skole har oplevet problemerne med dårligt indeklima.

Indeklimaet på Nysted Skole i Guldborgsund er så dårligt, at både lærere og elever bliver dårlige af at være på skolen. Nu får skolen bedre indeklima.

Lidt op ad dagen, når eleverne har haft nogle timer i klasseværelset, kommer to ubudne gæster snigende – det er hovedpine og træthed. Det oplever Laura Kortemann Larsen og hendes klassekammerater næsten dagligt.

- Det kan nogle gange godt lugte, hvis vi ikke husker at lufte ud. Og der kan blive rigtig varmt eller rigtig koldt efter det vejr, der er udenfor. Så det er ikke altid så behageligt at sidde herinde så mange mennesker i lang tid, forklarer Laura Kortemann Larsen, der går i 8. klasse på Nysted Skole.

Manglende ventilation

Som på mange andre skoler, mangler der ventilation på Nysted Skole. Skolen skal derfor have et omfattende løft, som politikerne har sat penge af til.

Og det dårlige indeklima er noget, både lærere og elever mærker tydeligt i dagligdagen.

Så det er ikke altid så behageligt at sidde herinde så mange mennesker i lang tid

Laura Kortemann Larsen, 8.a, Nysted Skole

- Der var mange elever, der begyndte at svare, at de fik ondt i hovedet op ad dagen og blev trætte. Og da det så også viste sig i arbejdspladsvurderingen, at vores ansatte begyndte at give nogle lignende meldinger, så tog vi fat i HR-afdelingen i kommunen og spurgte, om de ikke kunne komme ud og måle på, hvordan er CO2-niveauet, siger skoleleder på Nysted Skole, Brian Brodersen.

For eleverne betyder det dårlig indeklima, at de hra rigtig svært ved at koncentrere sig.

- Det kan godt gøre, at nogle bliver rigtig ukoncentrerede. Man kan ikke sidde stille, fordi det ikke er særlig behageligt, og så er det ikke særlig rart at sidde og arbejde, fortæller Laura Kortemann Larsen.

En undersøgelse lavet af Danmarks Tekniske Universitet i 2014 viste, at i 64 procent af de klasseværelser i Region Sjælland, hvor CO2-niveauet blev målt, var det for højt.

Og et for højt CO2-niveau giver lige nøjagtig de symptomer, som både elever og lærere på Nysted Skole oplever.

Ringere indlæring

Og når man som elev har hovedpine og er træt på grund af et for højt CO2-niveau i klasseværelset, betyder det ifølge professor i indeklima på Danmarks Tekniske Universitet, Geo Clausen, at indlæringen bliver ringere.

Ønskelisten er, at vi kan få noget ventilation, der kan virke uagtet, hvordan det er udenfor.

Brian Brodersen, skoleleder, Nysted Skole

- Der er flere undersøgelser, der dokumenterer, at for det første får børnene det dårligt. De bliver trætte, uoplagte, irritable og får hovedpine. Det betyder også, at deres indlæring går ned. De lærer simpelthen mindre i løbet af en skoledag, siger Geo Clausen. 

Læs også To ud af tre skoler har dårligt indeklima

Løsningen er enkel - der skal ventilation til. 

- Ønskelisten er, at vi kan få noget ventilation, der kan virke uagtet, hvordan det er udenfor. I øjeblikket har vi noget naturlig ventilation med nogle vinduer, der automatisk åbner og lukker. Men det er lidt vejrbestemt, om det er en god ide eller ikke er en god idé, siger Brian Brodersen.

Der er hjælp på vej til Nysted Skole. Byrådet har netop bevilget 3,3 millioner kroner til et nyt ventilationssystem og solfilter til vinduerne. Indtil da handler det om at få luftet godt ud for at holde hovedpinerne på afstand.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App