Ekspert giver råd til bedre indeklima i klasseværelset: - Kom lidt ud af klassen

Der er noget at gøre, hvis man gerne vil have et bedre indelima i klasseværelset. Men det kræver fokus hver dag.

Luft ud, forlad klassen i pauserne og ryk undervisningen udenfor. Det kan hjælpe på dårligt indeklima i klasseværelset.

Den helt enkle måde at sikre et godt indeklima i klasseværelserne rundt om på regionens skoler er at installere ventilationsanlæg.

Men det koster penge og sker ikke fra den ene dag til den anden.

Imens døjer mange skoleelever og lærere med hovedpine og træthed op ad dagen, fordi der er dårligt indeklima i klasselokalerne. Men der er faktisk en række ting, man kan gøre.

Der findes ingen quick fixes. Lærerne har travlt med mange andre ting, så det er ikke altid indeklima, de tænker mest på

Kasper Bay Noer, ux researcher, Alexandra Instituttet

- Hvis det er dårligt at være inde i klassen, skal man jo gerne lidt ud af klassen, siger Kasper Bay Noer, der er researcher ved Alexandra Instituttet.

Han har været med til at udarbejde en rapport, hvor DTU og Realdania kigger på, hvad det er for nogle udfordringer, skolerne oplever i forhold til indeklima, og hvad man kan gøre for at gøre det bedre.

Enkle råd

Rådene er umiddelbart enkle, men kan være besværlige at føre ud i livet. Det afhænger af, hvordan en skole er bygget op.

- Noget af det, vi har arbejdet med, er, at man kan gå ud i pauserne. Det vil sige, når der er pause, er man ikke i klasselokalet, men et andet sted på skolen eller helt udenfor, forklarer Kasper Bay Noer.

Og samtidig er han godt klar over, at teenagere i udskolingen i 7.-9. klasse er ikke altid særlig begejstrede for at blive sendt ud i frikvarterne.

- Noget andet man kan gøre, er at lave afvekslende undervisning, hvor man heller ikke er i klassen. Hvis muligheden er der, kan man gå ud af klassen og lave undervisning der, eller man kan cirkulere rundt mellem forskellige rum. Men det handler rigtig meget om, hvad det er for nogle muligheder, man har på skolen, siger Kasper Bay Noer og fortsætter:

Hvis det er dårligt at være inde i klassen, skal man jo gerne lidt ud af klassen

Kasper Bay Noer, ux researcher, Alexandra Instituttet

- Man kan være med til at engagere eleverne til selv at være med til at vedligeholde et godt indeklima. At de selv er opmærksomme på deres velbefindende i klassen. Det kan være en duks, der har ansvaret for, at der bliver luftet ud, men det er en meget svær disciplin. Det kræver stor fokus fra lærerne at holde sådan en ordning kørende, siger Kasper Bay Noer.

Forsøg med CO2-måler

Enkelte steder har man lavet forsøg med at hænge en form for barometer op i klasselokalerne, så man kan følge med i i løbet af dagen, hvor stort CO2-niveauet i rummet er. Men efter at have talt med en række lærere, der har prøvet den model, er konklusionen, at den model ikke altid er en god løsning.

- Et barometer kan blive lidt en kampplads, hvis der på skolen ikke er mulighed for at komme ud. Særligt for de lidt ældre elever, forestiller jeg mig, at de kan finde på at bruge det for at få en ekstra pause, fordi de kan se niveauet flytte sig, siger Kasper Bay Noer.

For at få et bedre indeklima kræver det en indsats. Og den skal være langvarig.

- Der findes ingen quick fixes. Lærerne har travlt med mange andre ting, så det er ikke altid indeklima, de tænker mest på. Skolelederne skal bakke deres lærere op og hjælpe dem, så det ikke er den enkelte lærer, der skal stå ude i klassen og sørge for det her alene, slutter Kasper Bay Noer.

Læs også To ud af tre skoler har dårligt indeklima

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App