Efter tre års forsinkelse: M/F Berlin er endelig klar

Scandlines’ nye stjerne, hybridfærgen M/F Berlin, der skal sejle mellem Gedser og Rostock, skal døbes i dag. Det sker her til formiddag i Rostock ved en stor dåbsceremoni.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den har ladet vente på sig, den spritnye hybridfærge, der overtager M/F Prins Joachims plads i sejlplanen, som efter 30 års tjeneste nu skal pensioneres.

Det er noget, vi har glædet os meget til

I dag skal champagneflasken traditionen tro smadres mod skibet, når gudmoderen tildeler færgen navnet: M/F Berlin.

- Det er noget, vi har glædet os meget til. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at der har været nogle sten på vejen, men nu, når jeg står på færgen i dag, er der ingen tvivl om, at den har været værd at vente på, siger Anette Ustrup Svendsen, pressechef i Scandlines.

Efter tre års forsinkelse kan rederiet Scandlines nu præsentere den første af de to nye og længe ventede færger på ruten mellem Gedser og Rostock.

For knap 14 dage siden tog M/F Berlin endelig sin første tur i det blå, hvor den skulle testes under både sædvanlige og mere usædvanlige betingelser.

Men der går lige et par uger, før M/F Berlin tager på sin jomfrutur med passagerer, fordi færgen lige skal tilpasses havnene.

En grønnere færge med ny sejlplan

M/F Berlin er en hybridfærge. Det vil sige, at den både er drevet af diesel og batteri, hvilket ifølge rederiet er langt mere miljøvenligt end traditionelle færger.

Der er plads til 1.300 passagerer og 460 personbiler eller 96 lastbiler, hvilket er en fordobling af kapaciteten.

Med den nye hybridfærge kommer der også en helt ny sejplan. Nu vil der være afgange hver anden time fra både Gedser og Rostock. 


Nyhedsoverblik