Efter stor klagesag: Pleje Plus undskylder over for borgerne

Det private plejefirma Pleje Plus fik tirsdag en advarsel af Lolland Kommune på grund af leverancesvigt. Nu undskylder direktøren.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det var en alvorlig advarsel, som Lolland Kommune tirsdag aften i denne uge gav det private plejefirma Pleje Plus, på grund af leverancesvigt.

Det understregede borgmesteren i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), i aftes over for TV ØST.

Han er dybt frustreret over sagen med Pleje Plus, der siden sin overtagelse af 456 plejekrævende borgere, har resulteret i, at Lolland Kommune har modtaget 266 henvendelser fra borgere og pårørende, hvoraf omkring 250 kan karakteriseres som klager.

quote Jeg skal sige undskyld til borgerne, og jeg skal sige undskyld til de medarbejdere, der har været udsat for rigtig mange grimme ting

Lena Løve, direktør i Pleje Plus

TV ØST har i løbet af onsdagen fortalt om nogle af de plejekrævende borgere, som har klaget over Pleje Plus, og det fik onsdag aften plejefirmaets direktør Lena Løve til at undskylde over for borgerne og firmaets personale.

Læs også
Klagede over Pleje Plus: Vi føler os lidt mere trygge nu
Læs også
Klagede over Pleje Plus: Vi føler os lidt mere trygge nu

Hvordan vil du garantere borgerne i Lolland Kommune, at de faktisk får det, som de har ret til nu?

- Garantier en stor ting, det kan man ikke give. Men man gøre sit bedste for at gøre det så godt, som man kan. Vi har optimeret vores procedure i firmaet, sådan så medarbejderne er inddraget i vigtigheden af, at borgerne får de ydelser, som de er garanteret, og som vi har pligt til at give dem, siger Lena Løve.

Direktør: Advarslen skulle komme

Hvorfor skal der advarsler og skærpede tilsyn til, før I reagerer?

Holger Schou Rasmussen
Læs også
Borgmester i Lolland: Den her advarsel er alvorlig
Holger Schou Rasmussen
Læs også
Borgmester i Lolland: Den her advarsel er alvorlig

- Advarslen skulle komme, og den tager vi imod. Vi er selvfølgelig kede af dét, der er sket. Men den advarsel er velberettiget, og der må vi bare lægge os ned og sige, det må vi efterkomme og gøre det endnu bedre, end vi har gjort det før. Og det er vi helt klart i gang med, siger Lena Løve. 

Formanden for Lolland Kommunes ældreudvalg sagde i aftes, at hun godt kunne tænke sig at høre en undskyldning fra dig. Hvorfor gør du ikke det?

- Men det har jeg jo gjort flere gange, og det gør jeg gerne igen. Jeg kan sige undskyld til alle, men jeg er samtidig nødt til at holde hovedet højt og sørge for, at tingene fungerer hele tiden. Men undskyld for hvad? At jeg ikke kunne sidde på alle folks skuldre, når de har været ude for at yde den service, de skulle? Eller undskyld fordi jeg ikke har levet op til det, som politikerne syntes, jeg skulle? Jeg synes i stedet, jeg skal sige undskyld til borgerne, og jeg skal sige undskyld til de medarbejdere, der har været udsat for rigtig mange grimme ting i den seneste periode, siger Lena Løve.  

Pleje Plus, der leverer hjemmepleje i Lolland Kommune har modtaget op imod 250 klager. Lolland Kommune har derfor fået lavet en undersøgelse, der konkluderer, at der er blevet begået alvorlige fejl i 5 tilfælde. På den baggrund har kommunen nu givet Pleje Plus en advarsel. Kunder er glade for advarslen, men delte i forhold til, hvordan de vurderer Pleje Plus.

Nyhedsoverblik