Efter sagen om de mangelfulde brysttjek: Hotline bliver kimet ned af bekymrede kvinder

Efter sagen om de mangelfulde brystundersøgelser på Ringsted Sygehus har kvinder kimet Region Sjællands hotline ned.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Telefonerne har været rødglødende.

Efter sagen om de mangelfulde brystundersøgelser på Ringsted Sygehus, hvor nu ti kvinder efterfølgende har fået konstateret kræft, besluttede direktionen i Region Sjælland at oprette en hotline.

Kvinder, der er berørt af sagen, kan ringe til hotlinen og få rådgivning og hjælp i forhold til at klage og søge erstatning. Kvinder kan også ringe ind for at få afklaret, om de har fået en mangelfuld undersøgelse.

Og det er der mange kvinder, som har gjort, skriver sn.dk.

- Lige de første dage umiddelbart som vi oprettede den, var der rigtig mange, der ringede ind, siger Knut Borch-Johnsen, der er vicedirektør på Holbæk Sygehus og konstitueret lægefaglig vicedirektør på Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse, til TV ØST.

quote Vi har helt grundlæggende haft en forventning om, at der var mange, der ringede

Knut Borch-Johnsen, konstitueret lægefaglig vicedirektør på Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse

- Og så var der på det tidspunkt en tidsbegrænsning på, hvor længe man kunne stå i kø, og der var nogle, som blev smidt af. Så det var vi nødt til at få rettet, så man kunne stå i kø i længere tid.

Mange bekymrede kvinder

Knut Borch-Johnsen fortæller, at mange af de kvinder, der ringer ind, er kvinder, som har været en del af det rutinemæssige screeningsprogram, og som derfor ikke har noget at være bekymret for.

Ringsted Sygehus
Læs også
Ni kvinder fik kræft efter mangelfulde brysttjek - hvorfor blev der ikke sagt fra?
Ringsted Sygehus
Læs også
Ni kvinder fik kræft efter mangelfulde brysttjek - hvorfor blev der ikke sagt fra?

- For der har aldrig været problemer med den del af brystkræftscreeningen. Selve screeningen har fungeret, som den skulle efter de nationale retningslinjer. Og det har den gjort i hele perioden. Så en meget stor del af hotlinens arbejde består i virkeligheden i at berolige de kvinder, som er i tvivl om, hvorvidt de er omfattet, siger Knut Borch-Johnsen.

- Så er der de andre, som på den ene eller anden måde kan være omfattet af de forkerte procedurer, der har været tidligere. I de situationer får de en rådgivning om, hvad de så skal gøre. Og de får rådgivning, hvis det er kvinder, som måtte have fået kræft efterfølgende, og som er i tvivl om, hvorvidt de kan være erstatningsberettiget.  

Artiklen fortsætter under grafikken.

Forventeligt, at mange ringer ind

Hvor mange, der har ringet ind, siden hotlinen blev oprettet den 14. februar, har Knut Borch-Johnsen på stående fod ikke tal på.

Men der har været mange. Det har dog ikke været overraskende, lyder det.

- Vi har helt grundlæggende haft en forventning om, at der var mange, der ringede. Der er rigtig, rigtig mange kvinder, der har været igennem undersøgelsesprogrammet gennem de seneste år, og de bliver selvfølgelig bekymrede, når der kommer en information som den her ud i medierne, siger Knut Borch-Johnsen.

Michael Werchmeister
Læs også
Region Sjælland indsætter midlertidig ledelse efter sag om brystkræft
Michael Werchmeister
Læs også
Region Sjælland indsætter midlertidig ledelse efter sag om brystkræft

- Og derfor er det helt forventeligt, at der er mange, som ringer til os. Og det glædelige er, at mange af dem, kan vi afslutte meget hurtigt, da de ringer, fordi de er en del af screeningsprogrammet, og der skal de jo bare beroliges og få at vide, at der ikke er noget at være bange for.

Artiklen fortsætter under billedet.

Vicedirektør Knut Borch-Johnsen fortæller, at der ikke er en tidsbegrænsning på hotlinen. Så længe kvinder ringer ind, bevare de linjen.
Vicedirektør Knut Borch-Johnsen fortæller, at der ikke er en tidsbegrænsning på hotlinen. Så længe kvinder ringer ind, bevare de linjen.

Knut Borch-Johnsen oplyser desuden, at der ikke er en tidsbegrænsning på hotlinen. Der sidder hele tiden folk og følger med i, hvornår og hvor mange, der ringer ind.

quote Så længe der er efterspørgsel på den, så har vi den

Knut Borch-Johnsen, konstitueret lægefaglig vicedirektør på Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse

- Vi har ikke nogen tidsbegrænsning. Det vil helt afhænge af, hvor meget den bliver brugt. Så længe der er efterspørgsel på den, så har vi den, siger han.

Kunne have været opdaget meget tidligere

Over en firårig periode fra 1. marts 2013 til 24. maj 2017 blev der foretaget mangelfulde brystundersøgelser på Ringsted Sygehus. Ti kvinder har som følge af de mangelfulde undersøgelser fået konstateret kræft.

Det var for at spare lægetimer og undersøgelsestid, at Ringsted Sygehus i perioden undlod at give 735 kvinder med mistanke om brystkræft den grundige undersøgelse, de havde krav på.

Ringsted Sygehus
Læs også
Sag om brystundersøgelser kunne være opdaget langt tidligere
Ringsted Sygehus
Læs også
Sag om brystundersøgelser kunne være opdaget langt tidligere

Det kunne Jyllands-Posten tidligere fortælle på baggrund af dokumenter, som avisen har fået delvist aktindsigt i. Sygehusdirektøren på Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse, Vagn Bach, er desuden blevet fyret på baggrund af sagen, fordi regionen ikke mener, at han har levet op til sit ansvar og pligter.

Senest er det kommet frem, at de mangelfulde undersøgelser kunne have været opdaget 11 måneder tidligere. Hvis altså statens myndighed for behandling af patientklager havde reageret straks på en alarmerende skrivelse fra en overlæge på Ringsted Sygehus.

Var det sket, kunne kvinderne have været indkaldt og genundersøgt næsten et år tidligere. Og nogle af dem kunne måske have fået opdaget deres brystkræft tidligere.

Du kan kontakte sygehusets hotline på telefon 54 67 22 31.


Nyhedsoverblik