Efter ekstraregning: Drop ombygning af Ringsted Station

Når prisen for ombygning af Ringsted Station alligevel er stukket af, skal ombygningen droppes til fordel for etablering af en østlig udfletning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den billige løsning på togtrafikken gennem Ringsted, hvor man blot renoverer den eksisterende togstation, ser ud til at blive næsten lige så dyr som den dyre løsning, hvor man lægger nye skinner uden for byen. 

Det skriver Ingeniøren.

Derfor siger både Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen og tidligere transportminister Magnus Heunicke (S), at transportministeren må hive i bremsen og i stedet vælge den fremtidssikrede løsning, hvor togene kører øst om Ringsted. Det skriver DR Sjælland.

Forleden kom det frem, at ombygningen af Ringsted Station bliver en halv milliard kroner dyrere, så den ender på 961 millioner kroner.

Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ombygning af Ringsted Station bliver over 500 millioner kroner dyrere
Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ombygning af Ringsted Station bliver over 500 millioner kroner dyrere

Til sammenligning vil en stor udfletning øst for Ringsted koste 1,2 milliarder kroner.

Hvis beløbet næsten er det samme, vil en linjeføring, hvor togene kører uden om Ringsted være bedre, når Femernforbindelsen kommer om få år, mener tidligere transportminister Magnus Heunicke (S):

- Der er er ingen grund til at smide gode penge efter dårlige. Lad os nu få det lavet ordentligt fra start af, siger han til DR Sjælland, og Kim Christiansen (DF) er enig:

- Og så kunne det måske være en idé at genoplive den østlige udfletning, siger Kim Christiansen.


Nyhedsoverblik