Det vi har sammen

Efter byggefirma blev smidt på porten: Politikere skal nu fastslå køreplan for Storstrømsbroen

00:34

Et af de tre italienske entreprenørfirmaer, der skulle bygge den ny Storstrømsbro, får ikke lov til at bygge broen.

En stor del af den nye Storstrømsbro vil blive bygget med elementer støbt på land. Foto: Vejdirektoratet

1 af 2

Condotte, som er en af de tre firmaer, der skulle bygge Storstrømsbroen, har nu ikke længere ansvar for at bygge den nye Storstrømsbro.

Onsdag eftermiddag blev der lagt nye planer i forbindelse med byggeriet af en ny Storstrømsbro.

Her besluttede forligspartierne sammen med transportminister Ole Birk Olesen, at der alligevel ikke skulle underskrives en aftale med Condotte, som er en af de tre selskaber, der skulle bygge den nye Storstrømsbro.

-Når nu det skal være, er det jo heldigt at der er kommet en afklaring, siger Lennart Damsbo-Andersen, Formand for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, til TV ØST.

- Jeg synes, det er en ærgerlig situation, vi har stået i med at der har været usikkerhed omkring Condotte. 

Læs også Fyrer firma bag ny Storstrømsbro - kunne ikke levere underskrift

Condotte er nu skrevet ud af ligningen

Condotte har været i stærk modvind med korruptions-, bestikkelses- og gældssager i lasten. Derfor besluttede transportministeren tirsdag at stille Condotte et ultimatum: Inden for 18 timer skulle de fremskaffe en underskrift som garanti på, at deres økonomi er i orden. Det lykkedes ikke, og de er derfor nu skrevet ud af kontrakten.

- Den usikkerhed omkring Condotte er jo ligesom pillet ud. Nu er der to selskaber tilbage, der økonomisk og rent praktisk er i stand til at udføre opgaven. I sidste ende kan det jo være lykkeligt, at vi er nået hertil, hvor Condotte tages ud af ligningen og usikkerheden er fjernet, siger formand Lennart Damsbo-Andersen.

Vejdirektoratet skal nu føre skuden i sikker havn

Torsdag morgen er der orientering for trafikudvalget om byggeriet af Storstrømsbroen, og hvordan Vejdirektoratet nu skal gå videre med processen om bygningen af en ny Storstrømsbro. Formanden for Transportudvalget forventer at få vished for, at de to selskaber der er tilbage i konsortiet er i stand til at udføre byggeopgaven.

- Det som Vejdirektoratet har haft som hjemmeopgave er, at man har det kontraktmæssige på plads, så man har fået de rette garantier, så vi i 2020 har en funklende og flot ny bro uden risiko for, at den braser sammen og kan sejle under broen uden at få noget under i hovedet, siger Lennart Damsbo-Andersen.

Formanden ved dog endnu ikke, hvornår aftalen skrives endeligt under, men han forventer, det bliver hurtigst muligt.

- Hvad er vigtigt nu? Det er, at vi kommer i gang med at bygge hurtigst muligt. Og at det byggeri, der skal laves, ikke bygges i Polen men i Danmark, siger Lennart Damsbo-Andersen.

Formanden for transportudvalget har åbent samråd med transportministeren og beskæftigelsesministeren i næste uge, hvor der skal drøftes, hvordan man sikre sig imod social dumping, og at lønforholdene er i orden.

Tip os Har du et godt tip?