Det vi har sammen

DSB: Vi har ikke levet op til kravene

DSB’s informationschef Tony Bispeskov erkender, at togdriften ikke har været god nok i 2016. Han mener, at det bliver bedre i 2017.

Der har været for mange forsinkede tog i 2016.

DSB har på flere strækninger ikke formået at leve op til deres egne mål om tog til tiden, og det har især påvirket pendlere mellem Ringsted og København og Kalundborg og København.

Informationschef hos DSB Tony Bispeskov erkender, at driften ikke har været god nok.

- Man kan sige, at vi på hovedparten af vores strækninger ikke har levet op til vores krav om tog til tiden. De pendlere, der er tilmeldt rejsetidsgaranti vil få en rabat for forsinkelserne. Men vi har samme interesse som kunderne, og vi skal derfor beklage, at vi ikke har været bedre i 2016, siger han.

Vi har samme interesse som kunderne, og vi skal derfor beklage, at vi ikke har været bedre i 2016

Tony Bispeskov, informationschef hos DSB

For stram køreplan en del af forklaringen

Det er ifølge Tony Bispeskov især køreplanen for 2016, der har været årsag til de forsinkede tog.

- Vi lancerede en ny køreplan i december 2015, hvor vi strammede op på rejsetider og planer.  Men det har vist sig, at vi har strammet for meget. Derudover har vi været ramt af nogle eksterne faktorer som eksempelvis grænsekontrollen og tekniske fejl på lokomotiver, som også er en del af forklaringen, siger han.

DSB lancerer derfor en ny køreplan for 2017, som træder i kraft den 11. december i år. I den nye køreplan er der fra start af indlagt længere rejsetider på mange af strækningerne. De rejsende kan derfor forvente ændrede minuttal og rejsetider, der stiger med to til tre minutter.

Store forskelle på strækningerne

Her i regionen er det især strækningerne mellem København og Ringsted og København og Kalundborg, der har mærket til forsinkelserne. I langt de fleste måneder af 2016 har DSB ikke kunnet levere tog til tiden inden for deres opsatte krav.

Også på strækningen til og fra hovedstaden og Nykøbing Falster har der været forsinkelser.

Ruten fra Roskilde over Køge til Næstved har som den eneste strækning i vores område oplevet tog til tiden i hver måned. Og det er der ifølge DSB's informationschef en forklaring på.

Den allermest befærdede strækning er den fra Ringsted mod Roskilde. Og her kan der hurtigt opstå en stor flaskehals.

Tony Bispeskov, informationschef hos DSB

- På Roskilde-Køge-Næstved kører man på egne skinner. Sådan ser det ikke ud på de andre strækninger. Den allermest befærdede strækning er den fra Ringsted mod Roskilde. Og her kan der hurtigt opstå en stor flaskehals. Hvis et tog er forsinket, kan det komme til at skubbe til de efterfølgende, siger Tony Bispeskov.

Han forklarer yderligere, at netop strækningen mellem Ringsted og København har været ramt af forsinket sporarbejde, signalfejl og nedbrudte tog i 2016

- Det bliver bedre

Det er altså især køreplanen for 2017, som er DSB's løsning på forsinkelserne. Ifølge Bispeskov skulle situationen derfor lysne omkring årsskiftet.

- Ja, det bliver bedre med mere tid i køreplanen. Men vi vil heller ikke lægge mere tid ind, end at det stadig vil være attraktivt at køre rundt med DSB. Så det er en afvejning af balance og stabilitet, siger han.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App