Sundhedsplatformen er endnu engang kommet i vælten.
Overlægerådet på Holbæk Sygehus bakker op om overlægerne på Køge Sygehus, som kritiserer det nye it-system, Sundhedsplatformen, på sygehusene.
Og koncerndirektør i Region Sjælland, Lars Onsberg Henriksen, erkender, at der er problemer med det nye system.
Hvor fatal mener du, situationen er?
- Jeg mener ikke, man kan bruge ordet fatal. Situationen er således, at vi jo behandler patienterne, men vi har et medicinmodul, som gør det besværligt og langsommeligt, og det har vi sådan set vist i et stykke tid, siger Lars Onsberg Henriksen.
Problemerne overrasker ikke
Som vi hører, er der meget, meget store problemer med medicinhåndteringen – hvor meget kommer det egentlig bag på dig, at der er så store problemer?
- Det kommer ikke bag på mig lige nu, at der er store problemer. Vi har arbejdet på det siden, Hovedstaden startede på den, siger Lars Onsberg Henriksen.
- Det er også vigtigt at sige, at patienterne bliver behandlet og får den medicin, de skal have. Det, der er vores store problem, er, hvor meget tid vi bruger på det. Det er nødvendigt for personalet at være sikre på, at det er den rigtige medicin. Og det er besværligt at gøre lige i øjeblikket.
Håber på et bedre system til sommer
Men når vi så hører overlægernes kritik, så lyder den noget skarpere end det, du i hvert fald siger. Er de hysteriske?
- På ingen måde, Lars Onsberg Henriksen.
- Jeg synes, vi har nogle rigtig engagerede og dygtige overlæger, som netop bidrager konstruktivt til at påpege, hvad udfordringerne er ved systemet. Og så er det jo vores opgave i samarbejde med overlægerne at få udbedret det. Og det regner vi med at få sat i gang her i løbet af januar måned, sådan så vi allerede i første kvartal oplever en væsentlig forbedring af systemet, og at vi har et bedre system til sommer, siger koncerndirektøren.
Patienter skal ikke være utrygge
Men jeres højeste prioritet lige nu er at få de amerikanske udviklere til i samarbejde med jeres medarbejdere til at ændre it-systemet, så medicinmodulet fungerer bedre. Sidst i september måned sagde du, at I havde forberedt jer rigtig godt gennem flere år – og der har jo også være flere problemer i Region Hovedstad0en i 20 måneder.
Burde I ikke have forudset problemerne?
- Det er jo sådan, at vi løbende har tilrettet problemet – også mens det er kørt i hovedstaden. Der er grænser for, hvor meget man kan tilrette, mens man går i gang alle steder. Vi har brugt kræfterne på at få integreret til eksisterende it-systemer, på at uddanne personalet. Vi har hele tiden vidst, at vi ville komme til at stå med en opgave om at optimere og tilrette systemet.
Hvor lang tid er der så til, at det hele bliver rettet op, så patienterne ikke skal være utrygge?
- Jeg synes slet ikke, at patienterne skal være utrygge. Fordi det er ikke sådan, at vi ikke kan bruge systemet, men det er besværligt at bruge og det tager for lang tid at bruge. Vi starter nu – vi har allerede nogle initiativer her i januar med nye ting, der skal ændres. Og som sagt bliver det i samarbejde med vores partnere EPIC om at få ændret de grundlæggende måder, systemet er konstrueret på.