Digitaliserede køreplaner skaber problemer for de ældre

Det skaber problemer for de ældre, at Movia har fjernet køreplanerne ved busstoppestederne. Flere end 200.000 ældre har aldrig været på internettet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tove Ulriksen er pensionist og har ingen bil. Hun har det heller ikke nemt med teknik, og derfor er det ikke længere nemt for hende at tage bussen.

Trafikselskabet Movia har fjernet de trykte oplysninger om bustider og ruter fra stoppestederne. Det gælder for samtlige godt 14.000 stoppesteder.

quote Jeg synes, det er noget svineri

Tove Ulriksen, pensionist

- Jeg synes, det er noget svineri, siger Tove Ulriksen. Hun føler sig svigtet af trafikselskabet Movia med alt det, de laver om på.

Køreplanerne er nemlig blevet digitale, og der er ikke længere nogen oplysninger om, hvor bussen kører ved stoppestederne.

- Når man bliver ældre, har man jo behov for meget hjælp, siger Tove Ulriksen.

liftbussens_venner.jpg
Læs også
Frivillige har i 25 år kørt ture med ældre: - De gør et meget stort arbejde
liftbussens_venner.jpg
Læs også
Frivillige har i 25 år kørt ture med ældre: - De gør et meget stort arbejde

Ældresagen kritiserer beslutningen

Beslutningen møder kritik hos Ældresagen. Ifølge Ældresagen, svarer Movias beslutning om at nedtage busplanen fra stoppestederne til "at man fjerner alle vejskilte med henvisning til, at folk bare kan bruge Google Maps eller lignende til at finde ud af, hvor de er.

”Mange ældre har ikke en mobiltelefon. Cirka 200.000 ældre over 65 år har ikke været på internettet”, lyder det fra Bjarne Hastrup, der er formand for Ældresagen.

Det problemer kender Tove Ulriksen godt.

- Du kan heller ikke gå ind på nettet og finde ud af det, for det er alt for besværligt, siger hun.

Ældresagen mener, at Movia har pligt til at tænke på de ældre i samfundet.

- Det er fint med digitale løsninger som ny muligheder og som supplement til det allerede eksisterende, det er men hul i hovedet at blæse på ønsker og behov hos et meget stort antal passagerer, især når man som monopol burde følge en public service-tankegang og tage hensyn til så mange passagerer som muligt, siger Michael Teit Nielsen, der er vicedirektør i Ældresagen.

Rikke Skov mener Movia bør opstille liveopdaterede trafikinformation ved stoppestederne, ligesom i hovedstaden.
Rikke Skov mener Movia bør opstille liveopdaterede trafikinformation ved stoppestederne, ligesom i hovedstaden. Foto: Jan Vinholdt

Movia: Vi har indført digitaliserede køreplaner, fordi de er mere pålidelige

Trafikselskaber Movia svarer i en mail til TV ØST.

”Det gør altid indtryk, når en gruppe af borgere oplever, at den service, vi leverer, bliver forringet. I Movia har vi erstattet trykte køreplaner med liveopdateret trafikinformation, fordi den liveopdaterede trafikinformation er mere pålidelig”.

quote Inde i byen har de jo der elektroniske informationer, så man kan se, hvor langt der er til bussen kommer. Det har de jo ikke herude.

Rikke Skov fra Stensved

- Det synes jeg er lidt ærgerligt, for hvis ikke man lige har ruteplanen, så er det lidt irriterende, siger Rikke Skov fra Stensved.

Movia kan dog godt levere liveopdaterede trafikinformation ved selve stoppestedet, men gør det kun ved få udvalgte stoppesteder.

- Inde i byen har de jo der elektroniske informationer, så man kan se, hvor langt der er til bussen kommer. Det har de jo ikke herude. Det kunne de måske gøre sig i, når de ikke gider at have en ruteplan hængende her, siger Rikke Skov.


Nyhedsoverblik