DF rykker kommission for svar om ulykke på Storebælt

Dansk Folkeparti vil have havarikommissionen til at arbejde hurtigere. Venstre beder derimod om nogle midlertidige tiltag.

Der skal ikke gå et helt år, før havarikommissionen er klar med en redegørelse om togulykken på Storebælt, der kostede otte personer livet.

Sådan lyder det fra Kim Christiansen (DF), der er transportordfører.

Havarikommissionens foreløbige undersøgelser viser, at ulykken skete, da en trailer røg af et modkørende godstog og ramlede ind i venstre side af passagertoget. Men den endelige konklusion lader vente på sig.

- Udmeldingen fra kommissionen har været, at det skulle tage et år. Og der har min appel til transportministeren og kommissionen været, at kan det gøres hurtigere, så tror jeg, at alle ville være glade for det, siger Kim Christiansen.

- Det er med at få afsluttet det her så hurtigt som muligt, så vi kan træffe de foranstaltninger, så det her ikke sker fremadrettet, siger han.

En stille appel

Men de gør det vel så hurtigt, de kan? Hvad skal man så gøre, for at de kan gøre det hurtigere?

- Det er der slet ingen tvivl om. Det her er bare en stille appel til at brug nu de ressourcer, der skal til og få arbejdet afsluttet så hurtigt som muligt, siger Kim Christiansen.

Hvad vil Dansk Folkeparti så gøre – skal de have flere ressourcer eller droppe nogle andre sager?

- Jeg skal ikke blande mig i havarikommissionens arbejde, lyder det fra Kim Christiansen.

- Det her er bare en appel til transportministeren om, at man får gjort det her arbejde så hurtigt som muligt. Jeg synes, et år er meget lang tid, hvor vi går i uvished og ikke ved, hvad der har været årsag til den her ulykke. Så det er bare en appel og lille ønske om, at det her kunne ske noget hurtigere.

80 kilometer i timen over Storebælt

Udover en appel til havarikommissionen om at arbejde en smule hurtigere, så foreslår Dansk Folkeparti også, at godstog skal sænke hastigheden over Storebælt.

- Vi foreslår at holde hastigheden nede på 80 kilometer i timen for godstog, indtil vi har fuldstændig overblik over, hvad der har været årsag til den her ulykke, siger Kim Christiansen.

Hvorfor skulle det løse problemet?

- Det kan i hvert fald give en tryghed for de mange tusind mennesker, der pendler frem og tilbage over Storebælt, at de kan føle sig trygge, og der ikke kommer yderligere ulykker med godstog. Så det er simpelthen for at skabe noget tryghed og øge sikkerheden, indtil vi har et overblik over, hvad der er årsag til ulykken, lyder det fra transportordføreren.

V: Politikere er ikke eksperterne

Men spørger man Venstre, er det ikke politikernes arbejde at komme med forslag til tiltag.

- Det er selvfølgelig klart, at vi skal se på, om der er nogle midlertidige tiltag, vi skal gøre ovenpå den her tragiske ulykke. Men vi skal gøre det på fagkundskabens anbefalinger, vi skal ikke bare finde på ting selv, lyder det fra Louise Schack Elholm (V), der er medlem af transport-, bygnings- og boligudvalget.

- Jeg synes, vi skal prøve at høre havarikommissionen, om de har nogle midlertidige tiltag, som de kan anbefale os, indtil vi får den endelige konklusion.

Artiklen fortsætter under billedet.

Louise Schack Elholm (V) mener, at det er fagfolk, der skal vurdere, hvilke tiltag der kan iværksættes.

Derfor mener hun heller ikke, at man skal sænke hastigheden på godstogene bare for en sikkerheds skyld.

- Jeg vil gerne have, at det, vi gør, er det rigtige, og ikke bare et eller andet. Derfor skal vi høre nogle eksperter på området, som ved noget om området. Som politikere har vi mange holdninger, men det er ikke os, der er eksperter på godstransport over Storebælt, og det skal vi derfor høre fagfolk om, siger Louise Schack Elholm.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App