DF bakker ikke op om prisfald på Storebæltsbroen

Hvis brotaksterne sænkes på Storebæltsbroen, vil der komme ekstra pres på Fynske Motorvej. Derfor vil Dansk Folkeparti først udvidde den, inden priserne på brooverfarten sættes ned. Arkivfoto. Foto: Sund & Bælt

Dansk Folkeparti går mod regeringens forslag om lavere takst på Storebæltsbroen. De vil prioritere de fynske motorveje først.

Dansk Folkeparti siger nej tak til regeringens forslag om at sænke priserne på Storebæltsbroen.

I stedet vil partiets transportordfører Kim Christiansen bruge de penge, bilisterne betaler for at køre over Storebælt, til at betale for en udvidelse af motorvejen på Fyn.

Det skriver avisen Danmark fredag. 

Læs også Regeringen vil gøre det billigere at krydse Storebælt

Vil sikre plads til øget trafik

Regeringen har i sin vækstplan spillet ud med en nedsættelse af broafgiften på Storebælt med 25 procent over de næste tre år.

Det er Dansk Folkeparti ikke principielt modstander af. Men først skal motorvejen på Fyn udvides, så der bliver bedre plads til den øgede trafik.

- Det giver jo ikke vækst at komme billigere over broen, hvis det blot fører til, at man skal holde endnu længere i kø på Fynske Motorvej, fordi trafikken vil stige med lavere brotakst, siger Kim Christiansen til avisen Danmark.

Bilerne skal køre i nødsporet

Læs også Lavere pris over Storebælt kan sende 40 procent af godset ud på vejene

Regeringens eget bud er, at trafikken vil stige med 3.000-4.500 biler i døgnet, hvis broprisen falder.

Derfor vil regeringen bruge 231 millioner kroner på at forstærke nødsporet på en 22 kilometer lang strækning mellem Nørre Aaby og Odense Vest. Det skal gøre det muligt at køre i nødsporet i myldretiden.

En egentlig udvidelse må så vente til efter 2020, når råderummet tillader det, har transportminister Ole Birk Olesen (LA) tidligere udtalt til Fyens Stiftstidende.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App