Medlemmerne af Region Sjællands Udvalg for trafik, infrastruktur og miljø skal i dag afgøre, om de vil gå videre med de planlagte besparelser.
Og selvom det er ved at være allersidste udkald, håber Faxe Kommunes borgmester, at hans politiske kollegaer vil ændre planerne.
- Jeg forventer, at udvalget behandler sagen meget, meget seriøst, og at de tager højde for alle de argumenter, som vi har fodret dem med den seneste tid. Det er jo rigtige menneskers hverdag, som de her har indflydelse på, lyder det fra Ole Vive (V).
Det bliver koldt, når det bliver vinter, og det kommer til at gå ud over både lektietid og fritid
Sparekataloget lægger op til to ændringer i Faxe Kommune: Busruten 263 skal nedlægges, og busruten 630R skal afkortes, så den ikke længere kører mellem Faxe Syd og Faxe Ladeplads.
Men det får store konsekvenser, mener borgmesteren:
- Det er gift for et område som Faxe Kommune. Det er to centrale ruter i vores kommune, som alle vores andre ruter er lagt op ad. Og hvis man fjerner dem fra ligningen, kommer regnestykket slet ikke til at gå op, slår han fast.
Besværlig vej til skole
En af dem, der bliver hårdt ramt, hvis regionspolitikerne i dag giver grønt lys til spareplanerne, er 16-årige Cicilie Jensen fra Faxe Ladeplads.
Hun bruger dagligt den del af rute 630R, som ifølge planerne skal sløjfes, og hun vil fremover i stedet både skulle med tog og bus, når hun skal frem og tilbage fra sin skole i Næstved.
Sådan ser Region Sjællands spareplaner ud
- Busrute 120 Høje Tåstrup - Karlslunde – Køge. Betjeningen ophører mellem Karlslunde og Køge. Besparelse 4,5 mio. kr.
- Tølløsebanen. Betjeningen reduceres til timesdrift. Hermed ophører halvtimesdrift i myldretiden. 2 togsæt frigøres og overføres til kommende betjening af Lille Syd (Roskilde - Køge). Besparelse 4,9 mio. kr.
- Busrute 490 Ruds Vedby – Svinninge. Betjeningen reduceres, ingen betjening aften og weekend. Besparelse 1,2 mio. kr.
- Busruterne 555/666 Odsherred – Høje Taastrup. Busruterne nedlægges. Besparelse 0,9 mio. kr.
- Busrute 740 Nykøbing F. – Gedser Færgehavn. Betjeningen reduceres til timesdrift i dagtimer og 2 timesdrift aften og weekend. Besparelse 1,7 mio. kr.
- Busrute 760 Vordingborg – Sakskøbing. Betjeningen reduceres til 1 morgentur og 2 eftermiddagsture. Besparelse 1,2 mio. kr.
- Busrute 780 (Maribo) - Nakskov – Tårs Færgehavn. Region Sjællands andel (Nakskov - Tårs Færgehavn) af busbetjeningen ophører. Besparelse 0,8 mio. kr.
- Busrute 630R Næstved – Faxe Syd - Faxe Ladeplads. Busruten afkortes til Faxe Syd. Besparelse 1,7 mio. kr.
- Busrute 263 Haslev – Faxe – Faxe Ladeplads. Busruten nedlægges. Besparelse 1,2 mio. kr.
- Natbetjening. Natbetjening ophører. 5 natbusruter nedlægges. Besparelse 1,9 mio. kr.
- Busrute 460 Korsør – Skælskør - (Stigsnæs Havn). Region Sjællands andel (Korsør - Skælskør) af busbetjeningen ophører. Besparelse 2,8 mio. kr.
- Det bliver meget mere besværligt. Jeg skal tidligere op, og hvis bus og tog så ikke passer sammen, skal jeg stå og vente i lang tid. Det bliver koldt, når det bliver vinter, og det kommer til at gå ud over både lektietid og fritid, forklarer hun.
I håb om at få bremset planerne for rute 630R har Cicilie Jensen oprettet en underskriftsindsamling. Indsamlingen har i skrivende stund over 450 underskrifter.
- Det er lidt utroligt, at der er så mange, der har været inde og skrive under. Men det er jo fordi, det påvirker folk. Og derfor håber jeg, at de dropper planerne, siger hun.
I dag bruger Cicilie Jensen omkring en time på at komme til og fra skole. Hvis spareplanerne bliver vedtaget, forventer hun at skulle bruge omkring halvanden – hver vej.
Kommunen kan redde busruten
I regionens oplæg til dagens udvalgsmøde står der blandt andet, at man håber på, at kommunerne vil overtage driften af de nedlagte busruter.
Og selvom han ikke er meget for det, så kan det blive en mulighed, fastslår Faxe-borgmesteren.
- Det kan ende med, at vi bliver nødt til det. Vi kan ikke fjerne rute 263 fra vores busnet, for så hænger resten af nettet simpelthen ikke sammen. Men udfordringen er, at vi allerede har mistet rigtig mange regionale busser, forklarer borgmesteren og uddyber:
- Vi bliver i så fald nødt til at tage pengene til at dække busruterne fra en anden kasse. Vi har jo allerede lagt budgettet, slutter han.
Region Sjællands Udvalg for trafik, infrastruktur og miljø mødes for at diskutere spareplanerne klokken 09.00 og forventer at være færdige ved middagstid.
Den endelige beslutning træffes dog først i november, når regionsrådet mødes for at vedtage udvalgets indstilling.