Der kører rekordmange biler på de sjællandske motorveje

Danskerne kører mere på motorvejene end nogen sinde før, og det skaber trængsel og køer på vejene.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Har du også lagt mærke til, at der er kommet lidt flere biler på de sjællandske motorveje?

En ny analyse fra Vejdirektoratet viser nemlig, at danskerne kører mere på motorvejene end nogen sinde før. Siden 2010 er trafikken på det danske motorvejsnet steget med cirka 30 procent.

Blandt hovedårsagerne til den stigende trafik kan der ifølge Vejdirektoratet nævnes den generelle fremgang i økonomien, øget beskæftigelse, større privatforbrug samt voksende samhandel med udlandet. Samtidig har bilsalget ligget rekordhøjt de senere år.

quote Trafikken i myldretiderne udgør en særskilt udfordring, fordi den stiger kraftigst og dermed lægger et ekstra pres på de travleste motorveje

Niels Tørsløv, trafikdirektør i Vejdirektoratet

- Der er ingen tvivl om, at denne markante stigning, som vi oplever år efter år på det overordnede vejnet, skaber trængsel, simpelthen, fordi der er flere bilister, der skal deles om pladsen. Det betyder også, at risikoen for trængsel og kø bliver større i takt med, at trafikken vokser, og flere motorveje nærmer sig deres kapacitetsgrænse, udtaler Niels Tørsløv, trafikdirektør i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Det skaber selvfølgelig nye udfordringer for os i Vejdirektoratet med at sørge for, at vi hele tiden udnytter den eksisterende kapacitet på vejene bedre og mere intelligent, så trafikanterne ikke spilder for meget tid med at sidde i kø. Det sker blandt andet ved at afprøve nye løsninger med kørsel i nødspor, nye dynamiske krydsløsninger, flytbare autoværn og skarpere trafikinformation.

Målingerne viser desuden, at når nye motorvejsstrækninger åbner, så flytter en del af trafikken fra de mindre veje over på motorvejene. På den måde sparer trafikanterne tid, men det bidrager også til den støt stigende trafik på det overordnede vejnet.

Mere uforudsigelige rejsetider

Udfordringerne bliver ifølge Vejdirektoratet ikke mindre af, at trafikstigningen på nogle motorvejsstrækninger ikke er spredt jævnt ud over hele dagen, men er stærkest i de tidsrum, hvor der i forvejen er mest travlt ude på vejene - nemlig myldretiderne.

- Trafikken i myldretiderne udgør en særskilt udfordring, fordi den stiger kraftigst og dermed lægger et ekstra pres på de travleste motorveje, fortæller Niels Tørsløv.

Her er konsekvensen, at man får mere uforudsigelige rejsetider i om morgenen og om eftermiddagen, fordi der kun skal ganske små forstyrrelser til at skabe køer og sætte trafikken i stå i lang tid.

34 procent af den samlede bilkørsel i Danmark foregår ifølge Vejdirektoratet  på motorvejsnettet.

Her er der pres på motorvejen

Nogle af de største stigninger ses på motorvejsstrækninger i Hovedstadsområdet, Trekantsområdet og ved Aarhus. Åbning af Silkeborgmotorvejen har bidraget til en kraftig vækst i trafikken på motorvejen mellem Herning og Aarhus.

På Vejlefjordbroen er trafikken i myldretidstimerne fra 2010 frem til 2017 steget med 40 – 45 procent mens trafikken midt på dagen kun er steget med 25-30 procent. På Holbækmotorvejen ved Taastrup, hvor trafikken i myldretidstimerne er steget med over 40 procent, mens trafikken midt på dagen er steget med 25-30 procent.


Kilde: Vejdirektoratet 

Nyhedsoverblik